CITAT (Gita @ 20-11-2016, 09:47)

Hmmm...... trots alla dessa hemskheter (och onödiga tillsatser???) så har väl människors hälsa, välmående och livslängd aldrig varit bättre/längre än det är nu.
Fast var och en väljer så klart var man lägger sin energi och för min del är jag mera positiv, jag vägrar att slåss mot väderkvarnar och tro på undergångsteorier.
Så klart vi skall vara varsamma om vår enda jord men mycket av dagens klimat- och miljösnack är bara opium för folket (samma funktion som religionen hade för generationerna före oss)
Gita
Hmm tillbaks...att två företeelser uppträder samtidigt betyder inte nödvändigtvis att det finns ett samband. Under vinterhalvåret konsumerar vi som mest apelsiner, dessa vackra, väldoftande och vitaminrika frukter. Men det är också den tid när influensan drabbar oss som värst. Är det apelsinernas fel?
Trevligt att Marx får lite utrymme i vår moderna tid. Jag antar att han med de orden menade att folket höll sig lugnt och beskedligt, gjorde vad som förväntades av dem, trots vidriga arbetsförhållanden, orättvisor, fattigdom, misär och sjukdomar blev det inga protester eller uppror, religionen höll folket på plats.
Tyvärr lever vi i en tid där åsikter och känslor hos en del väger högre än fakta. Jag antar att den kommande presidenten som inte tillskriver vetenskapen något värde tror på skapelseberättelsen. Att resonera med någon som anger Bibeln som källa är omöjligt. Att diskutera vetenskapliga rapporter förutsätter att alla är införstådda hur man skall förhålla sig till sådana. Att tycka något som inte går att vetenskapligt belägga men ändå hävda att tyckandet och åsikterna står högre än vetenskapens slutsatser är enbart dumt.
Det finns en del nötter på nätet som driver hemsidor med de mest horribla påståenden. En del hamnar utan tvekan i gruppen konspirationsteoretiker som tror att vi är utsatta för en världsomfattande konspiration vad gäller klimat och miljöfrågor. Just ord som domedagsprofet är ofta förekommande på dessa sidor.
Alla, och jag menar verkligen alla inser att evig tillväxt inte är möjlig på en ändlig planet men ändå drivs den tesen in absurdum. För att hålla ekorrhjulet snurrande måste vi konsumera mer och mer och mer. Den som inte besöker Ullared minst en gång om året riskerar väl snart att stämplas som samhällets fiende NR 1.
Du har väl i alla fall tänkt tanken en gång Gita att alla dessa "irrläror" som presenteras är just det som Marx avsåg med sina ord och har samma syfte som religionen en gång i tiden? Så länge vi inte letar kunskap utan låter oss matas med dumheter och nonsens förblir vi inget annat än "nyttiga idioter"
Redigerat av Gunilla T: 20-11-2016, 15:18