CITAT (Gossen Ruda @ 26-11-2016, 18:26)

Det verkar som om en del här på forumet bara har rudimentära kunskaper om Cubas historia och läser bara högerpropaganda. Att Castro störtade Batista var en bra sak men sen försökte USA isolera landet och ha tillbaka sitt semesterparadis och det tvingade Castro mot Sovjet. Försök gjordes att störta Castro, minns Grisbukten. Tyvärr gick Cuba mot diktatur, undrar hur utvecklingen hade varit om USA inte lagt sig i?
Betr. Grisbukten så ar det väl snarare ett försöka att avvärja att Sovjet skulle placera kärnvapenmissiler på Cuba än att försöka få bort Castro.
Minns ni förresten broschyren "Om kriget kommer" som skickades ut till alla hushåll i samband med Cubakrisen.
Jag var omkring 10 år då och livrädd att kriget skulle komma.
Gita
CITAT (Bengalow @ 26-11-2016, 20:07)

Lustigt. Våra bekanta var på Cuba för 5-6 år sedan. Dom resta runt på egen hand på landsbygden i 2 veckor på MC. Dom bodde privat på B&B, som dom fixade vid framkomst till resp. stad/by. Det var aldrig fråga om restriktioner eller kontroller.. Då skulle du varit med om passkontrollen i Miami. Lider man av hyperhydrosi, som jag, då gäller det att ha förklaring till det - annars är man potentiell "terrorist".
För 2 år sedan var vi själva där, och upplevde samma sak som när vi kom till Grekland på 70-80-talet - en stor, varmt välkomnande befolkning. För övrigt var det en hel del amerikaner med på resan, och för dem hade kubanerna en speciell rutin. De blev tillfrågade om "-stämpel i passet, Sir?" Ville dom inte det så slapp dom, och så fanns inget bevis för att man varit där på besök. Dom åkte först till Kanada, och tog sedan flyget därifrån.
Märkligt vilka olika bilder man tydligen kan få.
Jag minns detta så väl eftersom min kollega politiskt sett låg långt ut till vänster och hade sett fram mot detta besök som sen gjorde honom så oerhört besviken på kommunismen.
Git.