Det finns en väldigt bra slipsten som heter Brocha och kommer från samhället Brochen (?) i Holland (?). Där finns sandsten som lämpar sig bra till slipstenar. Denna kan du beställa från bl.a. Öspab's växtvaruhus eller hör med närmaste plantskolist. Det är inte fel att ha en flera olika "grovlekar" på slipstenarna för att slipa sig från det grövsta till det finaste. Dessutom kan en strigel i läder vara bra att ha för att få till den där sista skärpan. Ungefär en sån som ni ser att barberarna har för att slipa sina rakknivar.
Att sekatörer inte går att slipa är bullshit. Då tror jag han sa så för att han inte visst hur man gjorde. Det man bör tänka på är att sekatörer nästa alltid är enkelslipade och därför är lite "knivigt" att slipa. Ursäkta vitsen!

Att i detalj redogöra för hur de slipas är lite svårt men i princip gäller samma sak som för enkelslipade knivar. Men eftersom sekatörbladet är böjt bör sliprörelsen göras i cirklar men alltid ligga i rät vinkel mot eggen.
När det gäller beskärningsverktyg får man defintivt vad man betalar för. Jag kan rekommendera Felco's sekatörer som håller hög klass. Dessa går utmärkt att slipa. När det gäller grensågar är Silky-sågarna de absolut bästa, enligt min åsikt. De kan beställas från bl.a. Grönytekonsult. Som du mycket riktigt säger är grensågar svåra, för att inte säga omöjliga att slipa. Bladen byts efter hand.
Med varannan beskärning menar jag varannat träd, buske, eller ingrepp man gör.