CITAT (Sommartorparn @ 17-01-2005, 14:17)
Det betyder att man ju att man inte kan beskära sina träd om man inte klarar av att slipa sina grejer.
Menar du att fruktodlarna slipar och diskar mellan varje träd?
Tja...

Det är en fråga om hur noggrann man är. Jag själv är väldigt noggrann på den punkten. Jag håller mina beskärningsredskap i topptrim och slipar lite och ofta istället för mycket och sällan. Du kan se mina rekommendationer som riktlinjer och sen får du själv avgöra hur noggrann du vill vara.
Min erfarenhet är att många köper billiga beskärningsredskap som snabbt tappar i skärpa. Det innebär inte bara sämre snittytor utan även en ökad arbetsbelastning för dig själv. Tänk dig att klippa fyra, fem träd med oslipad sax! Jag vill inte ens tänka tanken eftersom jag blir öm i handen efter två, tre träd med slipad sax!
Du får skilja på fritidsodlingen och den professionella fruktodlingen. En modern fruktodling har mellan 1500-3000 träd per hektar och beskär relativt lite, sett per träd. De flesta odlare har rejäla lufttryckssaxar och klipper inte mer än fem till tio grenar per träd (nu talar jag om knipträd i tätplantering, inte kronträd). Normalt bör de rengöra sina verktyg efter varje sort de beskär, men det är naturligtvis också beroende på noggrannheten. Slipningen bör göras efter en heldags beskärning. Minst! Jag känner flera odlare som är särskilt noga på den punkten, men motsatsen är naturligtvis också representerad.