CITAT (Anki på Öland @ 14-12-2016, 10:06)

Jisses så traditionella, religiösa och sexistiska alla (nästan) blev helt plötsligt just för att det blev lucia... Tur att man kan räkna er till "gubbar" (utom möjligen huggis) och "tanter" så de nyare generationerna kan föra traditionerna framåt utan fördomar!!
Håller med! Jag gillar väldigt många traditioner, men att bevara ALLA traditioner (eller flytta...) tycker jag kan vara direkt olämpligt när tiderna förändras. En liten, och kan tyckas oskyldig, tradition var väl när man i de flesta skolor på 50/60-talet fick lägga ned tid på att göra fina kort till sina föräldrar på Mors och Fars Dag. Mycket jobbigt för en klasskamrat som förlorat sin mor! Och att
skända lucia för att en kille tar på sig kronan är väl ändå att ta i?! I så fall borde det vara lätt att förstå reaktionerna när religiösa ledare/profeter m fl för andra regligioner förlöjligas. Nej, traditionerna måste få förändras, och jag tror vi ska vara glada över att många traditioner från 1800-talet "gått ur tiden" (nej, jag tänker inte just nu på någon speciell).
caprifol