Jag håller mig till vädret, då jag märker att okunskapen om doping är alltför stor för att det skall bli en meningsfull diskussion. När jag höstgrävde i år, så fick jag upp några ollonborrar. Enl en gamla märken skall man titta på ollonborren från huvudet och bakåt. Vitt ger milt och snöfattigt, svart ger kyla och snö. Höstens borrar var vita i början och svart mot stjärten, vilket skulle tyda på att det blir en mild början och ett kallt slut på vintern dvs dec-jan mild och febr-mars kall. Jag hade en numera bortgången vän, som levt hela sitt liv nära naturen på landet. Han brukade ge prognoser om vintern med utgångspunkt från stjärnhimlen i oktober månad och kompletterade sen sina prognoser genom att studera abborrfenorna. Hans prognoser gav oftast bättre utfall än de långtidsprognoser, som presenteras varje höst. (nu senast en dansk som förutspådde vargavinter) Jag minns ett år då han spådde att vi skulle ha milt tom i mitten av februari och sen ha en månads vinter och det slog in till 100 %. Tyvärr finns han inte kvar längre och jag saknar honom inte bara för hans väderprognoser utan även som en nära vän.
|