Hej Sommartorparn, Du har helt rätt - alla beskärningsverktyg går inte att skruva isär och byta reservdelar på och det är de som Birger kallar "billiga".
Och det är de ju. Innan en liten del behöver bytas ut på dem. Då måste man köpa ett helt verktyg, och då blir den billiga grensaxen, sekatören eller sågen plötsligt ganska dyr.
Jag använder numera bara Felco sekatörer (utöver en fransk vinklipparsekatör) men på sågfronten är jag bredare och använder olika märken.
Det som kännetecknar om jag vill prova en ny såg eller sekatör är om man samtidigt kan köpa lösdelar till dem. Sågblad till sågen, skär och andra reservdelar (fjäder t ex) till sekatören. Kan jag inte köpa dem i en nära butik eller på postorder som skickar snabbt, köper jag inte. Då är hela verktyget att betrakta som engångs mer eller mindre, och sådana kan vara bra liskom plastmuggar, men de blir dyra och dåliga i längden.
Fråga i butiken om det finns lösa sekatörskär, lösa sågblad mm. Väljer du Felco eller märke som ska ha - be butiken att ta in!
Att slipa sekatörer är en baggis - köp vanligt bryne i järnaffären eller sten som Birger nämt och du behöver inte skruva sönder verktyget alls. Lägg sekatören på knäet bara, stadigt i samma vinkel, för brynet/stenen i cirklar på snedsidan av eggen. Antingen torrt, eller med lite regnvatten från marken eller med saliv. Kolla på eggen i längsled och slipa igen om det är ojämnt.
En historia på 45 sekunder när du gjort det ett par gånger...
--------------------
|