CITAT (*Stintan* @ 05-01-2017, 13:48)

Hur fan kan man vara så jävlig som du är förnamn efternamn Varför har du behov av att ständigt trampa på andra människor?
Men jag har banne mig långt kvar till din nivå. Du passerar ju alla gränser för anständighet och du bryter mot alla forum- och internetregler genom att lägga ut namn på en annan skribent.
Att be en sån j--la bitterkärring som du att ta bort namnet är naturligtvis ingen idé.
Fy f-n för sådana som dig.
Dessutom var inget av mina inlägg i den här tråden riktade till dig din dumma kossa.
Gita
CITAT (Jubbe063 @ 05-01-2017, 14:20)

Din okunskap lyser som en strålkastare.
Oligopol är en vanligt förekommande marknadsform som uppstår på marknaden när det bara finns ett fåtal säljare (företag). Marknader med oligopol karakteriseras ibland av hög produktdifferentiering eller låg dito.
Varför tror du att vi har et Konkurrensverk, flertal lasgar och regler kring detta ämne? Jo, för oreglerad marknad fungerar inte. Vaea att se historiskt vad som skett när den fria marknaden haft för få regler.
oligopol kan vara ett privilegium, som det för något decennium var för mobiltelefonoperatörerna i Sverige och Finland. Misstänkta begränsningar i den fria konkurrensen utreds av Konkurrensverket.
Det finns även naturliga oligopol, vilket är oligopol där det finns mer eller mindre starka etableringshinder. Sådana exempel återfinns på energi- och råvarumarknaderna, där bensinstationer, elbolag samt metall- och skogsindustribolag är i oligopolställning. De naturliga oligopolen beror i dessa fall på att det är mycket dyrt att etablera nya bensinstationer, kraftverk, metallsmältverk eller pappersbruk, varför antalet aktörer också blir begränsat..
Om det är köparsidan som endast har ett fåtal köpare brukar den uppkomna marknadssituationen kallas oligopsoni. Och just denna oligoponsi är starkt överhängande i just vård och skola där köparna av tjänsterna är starkt begränsat. Och på motsatta sidan riskerar vi oligopol enär just utbildning och skola styrs från extremt få aktörer.
Jisses, allt man behöver veta om företagsekonomi (mindre än en halv A4 tydligen) finns att ta på Wikipedia.
Nu har vi nog nått dumhetens gräns tror jag . Knappast någon idé att tjata vidare.
Gita