CITAT (RibesRubusVitis @ 07-01-2017, 16:24)

Jag skulle tro att alla de uppräknade kan bli 2,5 meter, och högre än så om man orkar vänta några år. I naturtillståndet är vinrankan en lian som strävar att nå upp i trädtopparna där det finns ljus.
Oj, nu vet jag inte riktigt vad du menar. Är ju helt ny på detta med vindruvor. När du säger att de blir, säg, 2,5m höga menar du då att "vinstocken" (den förhoppningsvis tjocka och charmiga stammen) blir 2,5 m och når upp till "takfoten"/"pergolafoten". Därefter kommer yngre rankor som växer ut från vinstocken, och dessa blir tillräckligt långa för att täcka bredden på taket/pergolan? Jag trodde nämligen att man med "höjd" menade totalen, dvs att en sort som blir 2,5m hög kommer precis att räcka upp till takfoten men sedan når den inte längre så det skulle inte bli något grönt tak, bara en grön vägg. Om man ville ha ett tak också så skulle höjden isf behöva vara minst 2,5+1,6= 4,1m. Förstår du hur jag menar?
De sorter du har, har de vacker höstfärg? Det är lite svårt att hitta information om det.
Jag tror också att Zilga och kanske också de andra lettiska druvorna går bort, de verkar vara lite svårare att få till en hög stam/vinstock på. Jag vill ju att grönskan kommer uppe i taket, inte på väggen. Och åtminstone Zilga sägs vara buskigare, så det kanske är svårt med den.
Himrod får jag nog låta bli att välja, om den inte klarar sig så bra på friland i zon 1. Vi bor ju någonstans i mellanlandet mellan zon1 och zon2.