Dock som jag skrev Britt jag bor med stora fält runt om vårt villaområde det gör att jag tycker här är mer zon 4 än 3, långt från Mälaren, jag har en sandig jord, mycket gödsel, kompost ska till varje år, matkomposterar också.
Floribunda -gruppen, har haft många, en del har tagits bort för dom var alltid sjuka, andra frös bort efter kalla år. Här några favoriter.

Leonardo Da Vinci, Fransk ros från -93, det vanliga är att den blir 1 m eller mer, svag doft, har flera ex av denna, en regnig sommar kan den få en del svartfläck.

Leonardo Da Vinci, efter två snälla vintrar då jag inte klippte något blev den så här hög i söderläge.

Aspirin Rose, Tysk ros från -07 då jag köpte några och dom är kvar, mycket frisk, lite svagt rosa mest vit, svag doft, blir lite buskig ca 1 m - 1.20 hög

Golden Border, Holländsk ros från -93 haft den ca 14 år men mot en södervägg. Blir 1 m svag doft, blir alltid förvånad på våren " är den med i år med "
Andra i gruppen som hängt med länge är H.C Andersen, Jan Spek, Friesia, Day Breaker, Allotria
men Lichterloh, Rödhätte, Nina Weibull zon 5 rosor, grävdes bort, fick alltid mycket svartfläck och även andra har tagits bort.