Hans "protektionistiska" profil kanske mjukas upp lite, när TTP-förhandlingarna skall börja. Australien, Japan, Singapore och New Zealand har inviterat Kina till medlemskap i "föreningen". Det bör väl betyda att Kina tar över USA's nyckelroll även där. När man äter kakan och ändå vill ha den kvar, så är man inte vidare klok. Det skall bli kul att se, hur Trump reagerar. Som vanligt hos amerikaner, så tror mannen att världen går under, om dom inte får stöd från USA - att ingen klarar sig utan dem. När deras skattetekniska exporter via Karibiska "dotterbolag" blir stoppade, så kommer han att inse*, att globaliseringen har varit till nytta även för USA's marknader. EU är stora nog att stå upp och försvara sina revir. Dessutom har Kina världens största tillgångar av "sällsynta jordarter", som behövs och är nödvändiga inom elektronikbranschen. Tänk om det blir exportförbud av detta till USA? Då kan Silicon Valley dra ett gammalt täcke över sig!
Den dagen då hans "självdeklarationer" släpps på Wikileaks, så är han pantad. Bara hans sak mot Vattenfalls vindkraftverk i Skottland, utanför hans golfbana, är ju parodi på storhetsvansinne. "-Lyssna på mig - jag har pengar! Om inte så -då djävlar...!"
*Nu förutsätter jag att han har normal tankeverksamhet, vilket ifrågasätts av allt fler.
Redigerat av Bengalow: 26-01-2017, 12:41
|