Från gruppen - Moschata eller Myskrosor har jag inte testat så många, de flesta vill ha varmare än Västmanland.
Men de första åren jag började köpa rosor blev det en Mozart och samma ros är kvar, den frös ner i botten -06 och sedan en ggn till, men jag har lärt mig att det inte är så farligt, den växer raskt upp på en sommar och blommar på nya grenar i augusti. Tysk ros från 1937.

Mozart blir en buskros 1.5 -2 m den blommar hela sommaren långt in på hösten, får små nypon, doftar lite.

Mozart, närbild. Den är alltid frisk oavsett sommar, zon 4 ros, växer något skyddat vid en uteplats.
Den andra som varit nästan lika länge är Ghislaine de Féligonde, Fransk ros från 1916 också en zon 4 ros, denna växer också skyddat från kalla vindar men kan frysa en del, ibland har jag snott in den med väv, blir 1.5 m eller högre.

Doftar lite mysk, söt doft, frisk.

Ghislaine de Féligonde, från sommaren, växer ihop med mycket liljor. Rosen blommar långt in på hösten.
Annars har jag börjat om med Trier ( klätterros ) nu i lite varmare läge. Däremot Ballerina, Thisbe och Robin Hood gillade inte läget här, togs bort.