Jag har ganska mycket medievana utifrån att jag varit ansvarig för en verksamhet som alltid är intressant för media. Jag har aldrig någonsin upplevt att någon bandat ett samtal utan att meddela att så sker. Visst vinklas det och det som jag tycker varit viktigt har inte nämnts men att medvetet ljuga, klippa och klistra i intervjuer och att ställa försåtliga frågor är något helt annat.
Drev är något mycket otrevligt, en jaktterm där syftet är att inringa och förgöra bytet och där kan en del journalister passera gränsen. Ett drev uppkommer oftast av två anledningar, offret saknar mediavana och serverar en lögn vid första kontakt eller drevet regisseras av någon i bakgrunden som har politiska ambitioner eller ägnar sig åt samhällsomstörtande verksamhet.
Wallraff spelade i en helt annan kategori, han var en sanningssökande journalist som tog till annorlunda metoder men han avslöjade sig alltid och varken klippte eller förvanskade det han hittat i något unket syfte.
Den som kan sin historia ser att något mycket otrevligt håller på att hända som har många likhetstecken med tiden före andra världskriget. Retoriken bygger på syndabockstänkandet, då var det judarna, nu är det muslimer. Vi människor är inte alltid så villiga att ta ansvar för våra liv och misslyckanden och benägenheten att skylla på någon annan kan ligga nära till hands. En bildad person har lättare att genomskåda falska budskap men hur det är med bildningen rent generellt i vårt land vet jag inte men ibland blir jag förskräckt över hur lätt och aningslöst man anammar trollspråket.
Tanken att all vår traditionella media från vänster till höger skulle ingå i någon gemensam konspiration för att undanhålla allmänheten information är både fascinerande och befängd.
Demagogen Trump på andra sidan Atlanten predikar doktriner han vet är osanna till folk han vet är idioter. Så definieras en demagog. Och de som under hela sitt liv endast hämtat information från Fox News och Breitbart har absolut inget att sätta emot, de blir offer för någon annans personliga maktambitioner.
En demokrati förutsätter någorlunda pålästa medborgare för att inse att de enkla lösningar på svåra problem som serveras har andra syften. Demokrati är en färskvara och måste alltid vinnas när andra intressen hotar att ta över, vi har alla ett personligt ansvar för att det sker.
|