CITAT (Tapio @ 04-03-2017, 18:14)

Halaj!
Glömde ju att skriva att jag skrev I denna tråd för att jag hörde om saken i P1:s medierna:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/867672?programid=2795saken avhandlas ca 15 min in i programmet.
Vad gäller Trumps anhängare lider de också av faktaresistens, kallad post-truth på engelska.
Jag tror att de
vet att han snackar goja, med det verkar inte störa dem alls. De bara gillar att höra det han säger, sant eller inte. Samma åkomma återfinns även hos de s.k. ”sverigevännerna”. Jag gillar inte benämningen. Den har alldeles för positiv klang för något som egentligen är unket.
Men sen är ju frågan vad som är sant och inte. Och
vems sanning är det som gäller? Jag tycker att Ukrainakriget belyser detta bra. Nyhetsrapporteringen därifrån är helt och hållet gjord ur västerlänsk synvinkel. Vad gäller DN är den inte ens ur europeisk synvinkel, utan snarare amerikansk. Man
försöker inte ens vara objektiv. Är det någon som har belyst konflikten ur rebellernas syn på den? Eller ryssarnas? Näe. Ska man inte höra båda sidor i en konflikt?
//T
Tack för länken Tapio, en mycket intressant diskussion bland journalisterna men mycket skrämmande samtidigt eftersom det framkommer hur utsatta de blir om de skriver om det som retar trollen, nämligen invandring och integration. Många avstår eftersom de inte orkar med trakasserierna som följer. Jag blir riktigt upprörd över att vår demokrati undergrävs av krafter som vill splittra, förstöra och dra isär vårt samhälle.
Eskilstuna Kuriren är inte vilken tidning som helst, under kriget var J A Selander chefredaktör och tillsammans med Torgny Segerstedt Göteborg var de två röster i ett nazivänligt klimat som stod emot propagandan. Selander åtalades för att ha smädat Hitler. Tidningen som är liberal har sedan dess satt en ära i att ta tillvara arvet efter den legendariska chefredaktören så det är ingen tillfällighet att just denna tidning blir måltavla för de mediala trollen.
Som läsare bör man alltid vara källkritisk men också förstå uppdelningen mellan nyhetsjournalistik och åsiktsjournalistik. I tidningen är placering av ledarsida, insändarsida, debatt och opinionsbildande material skild från nyhetsrapportering. På nätet kan det vara svårare att se vilken typ av innehåll det handlar om. Nyhetsrapporteringen skall vara neutral och som läsare bör vi alla kunna skilja på nyheter och opinionsbildning.
Redigerat av Gunilla T: 05-03-2017, 10:18