CITAT (malarmaster @ 11-04-2017, 08:09)

Nej,ateism innebär förnekande att gud/gudar existerar och det är något annat än att sakna en tro.
Jag har dessutom svårt att förstå att någon helt saknar funderingar på död, livets mening m.m.
Har man funderingar på detta och kommer fram till en slutsats har man ju en tro.
Religioner har ju växt fram just för att människor söker svar på fundamentala frågor.
Jag är ateist och saknar tro. Vill du ändå tvunget kalla mig troende (varför förstår jag inte?) så är det upp till dig men du har fel. Att man inser att allt ska dö innebär inte att man är troende. Jag tror tex att Australien existerar trots att jag aldrig sett det med egna ögon, gör det mig religiös?

Läser man dessutom definitioner om ateism så betecknas den av vissa källor just som en tro då inte heller ateisten kan bevisa att någon gudom inte existerar.
Som förklarat innan av Ruda så kan man inte bevisa att något inte finns och en ateist bryr sig lika lite om denna bevisbörd som han känner ett behov av att försöka bevisa att påskharen och troll inte existerar.

Så jag håller fast vid min åsikt att ateisten har en tro då jag vet att denne har fel i sin slutsats liksom de flesta religioner.
Studera buddismen,det är den religion som kommer närmast den riktiga sanningen även om den inte nått ända fram. ulf
Wow, jag säger bara wow...