Vi har kommit in på viktiga frågor. Extrema ateister tror jag inte finns. Extemister tror ju stenhårt på sin tro, ateister HAR ju ingen tro att pracka på någon. Anser de flesta. När man inte har någon speciell tro är det lätt att se hur begränsade och ofta inskränkta troende är och man vill givetvis bespara så många som möjligt detta öde. Därför anser jag och många andra att barnen skall få växa upp utan påverkan av obevisade läror. Det står över föräldrarnas önskan att påverka sina barn. Exempelvis via vissa icke sekulariserade friskolor, även de olika församlingarnas ungdomsverksamheter. När barnen väl blivit myndiga är det fritt val.
Det finns dock hopp i vårat upplysta samhälle. Tidigare när jag jobbade var en arbetskamrat med man med i Jehovas vittnen. Kanske inte den mest fanatiska tron, man märkte det inte så mycket. Men de firade inte jul, julen var en hednisk högtid. För att slippa detta åkte de alltid till fjällen under julen. Deras son var dock normal och ville fira jul. Därför följde han inte med och hade dessutom en julgran inne på sitt rum.

Ovanligt förstående föräldrar måste jag säga, många JV föräldrar stöter bort sina barn om de överger den rätta tron.