CITAT (Aqvakul @ 19-04-2017, 06:23)

Ko- och hästgödsel är för grundgödsling, d.v.s. näring tillförs långsamt. Kycklinggödsel är för toppgödsel d.v.s. för att ge näringskrävande växter ett kvävetillskott under växtperioden. En stor fördel tidigare med kogödsel på påse var att det innehöll koskit, som inte bara göder jorden utan också skapar en bättre jordstruktur. Sedan ett antal år har EU förbjudit koskit i påsarna av bakteriella skäl. De innehåller numera torvmull indränkt i kourin. Näringsvärdet (kvääve) är oförändrat eller ev högre, men jordstruktursförbättringen uteblir. Om man nu ersätter kourinen med kyckling urin eller/och kyckling skit så riskerar produkten att bli "starkare". Mängden kväve ska deklareras på påsarna. Observera att det är ett osäkrare värde än när det gäller konstgödsel.
Så du menar att kreatursägarna lyckas separera kourin och kobajs - hur går det till i så fall. Jag skulle kunna tänka mig att man filrerar ut vätskan i flytande gödsel, men i så fall innehåller den både bajs och urin. Det där med kycklingurin har du nog fått lite om bakfoten, inga hönor eller kycklingar urinerar. Så den iblandning av hönsgödsel måste mao vara fast gödsel såvida man inte gör ett flytande gödselextrakt och blandar i.
Nu såg jag att det fanns kogödsel på Granngården och i den var iblandat både ko och hönsgödsel. Sen fanns det även kogödsel som briketter, undrar om det är bättre styrka i den gödseln, ty priset var 3 ggr högre. (149 kr)
Jag vill inte ha för kraftig gödsling av mina potatisar, ty då blir det mest blast.