Tack malarmaster för att du svarade, jag orkade inte när det blev rena tramset. Kanske är det svårt och till och med skrämmande att ta till sig vår ödesfråga och då väljer man att skoja bort det hela så verkar det mindre hotande. Tyvärr tror jag att just den här attityden också gör att våra politiker kan fortsätta med sin signalpolitik. När inte medborgarna kräver åtgärder så händer inte mycket inom politiken heller - allt medan vår planet värms upp i snabb takt.
Stintan, tack för klargörandet, ett ögonblick trodde jag faktiskt att du inte skiljde mellan väder och klimat men så illa var det inte.
Mjärden, om din största rädsla handlar om flyktingströmmarna i världen så kan jag försäkra dig om att det vi ser idag är bara en mild fläkt i jämförelse med vad som kommer när den globala matproduktionen drabbas allt mer av extremväder. Bristen på rent vatten är stor och kommer att bli värre, det har redan drabbat Sverige.
Ruda, självklart handlar det om inlandsisens avsmälting, Grönland och Antarktis har de största sammanhängande inlandsisarna. Men isen som smälter är inte salt utan världens största sötvattenreservoar. Golfströmmen möter iskallt saltvatten som håller igång denna fantastiska motor, hur påverkas den om vattnet blir mindre salt? Ju mer vi får av öppet vatten desto mer värme binds till jorden, också en självgående process som vi inte kan påverka.
|