CITAT (Mjärden @ 07-05-2017, 22:38)

Sedan många år har jag kastat kogödsel i potatisfåran, innan jag myllt ner den. Nu i år har jag tillämpat samma metod på grönsaker genom att ha en skyffel med gödsel och försiktigt peta ner gödsel i fåran alt knacka på skyffeln så att gödseln ramlar av och ner i fåra. Tanken med att inte gödsla rakt över landet är att jag inte vill gödsla ogräset.
En liten sak jag funderat på; skall man lägga i gödseln först och så fröna sen eller så fröna först och strö i gödsel sen ?
När odlare försöker hitta genvägar och undvika nödvändigt arbete blir slutsatserna ofta lite märkliga. Som i ditt fall där du försöker minimera gödslingen för att slippa rensa ogräs..
I all odling försöker man åstadkomma en mullrik jord som innehåller nödvändiga näringsämnen, ett rikt biologiskt liv samt håller fukten bättre när torkan kommer.
En bra matjord åstadkommer man genom att tillföra organiskt material varje år och mylla ner det i jorden. På sikt får du då en näringsrik och levande jord. En gång är ingen gång, det handlar om ett systematiskt arbete. Man gödslar jorden, inte växterna. Näringsämnena måste först tas om hand av mikroorganismerna så att de frigörs, först då kan de tas upp av växterna.
Att strössla ner lite påsgödsel i odlingsfåran har ingen eller ringa betydelse. Ett litet frö innehåller tillräckligt med näring för att gro, det är när det börjar växa som det behöver näring. Näringen fördelas inte horisontellt så när rötterna börjar att bre ut sig, horisontellt, så möter de en näringsfattigare jord.
Målsättningen är att skapa en frisk, näringsrik och fuktighetshållande mulljord, inte att gödsla runt ett litet frö. Ogräset kommer du inte undan, det är anpassat till att överleva även på mera näringsfattig mark. Noggrann ogräsrensning på våren när jorden är fuktig är enkelt och ger resultat hela säsongen. Lite fröogräs kommer alltid men det är lätt att hålla efter.