CITAT (Mjärden @ 08-05-2017, 23:38)

Tack för lektionen, "fröken Gunilla", känns lite som jag tappade självförtroendet att odla efter din tillrättavisning. Visst luckrar jag med grep och rensar på våren, rensar ogräs under säsongen och försöker hålla jordytan lucker så luft kommer in, men nån vidare odlare är jag inte som ibland "går utanför boxen" OK, jag tar råd av de som har erfarenhet och är kunniga, men
inte gärna på ett "näspande" sätt, har inget med lathet att göra utan ville bara testa om "potatismetoden" funkade på grönsaker.
Jag tror inte för ett ögonblick att du är lat men du skrev själv att du inte ville gödsla ogräs och då hittade du på något som kanske inte var så lyckat. Min mening var inte att näpsa dig men om du läser frågeställningar på olika trädgårdsforum så ska du se vilka märkliga slutsatser många drar och orsaken är alltid densamma, att försöka hitta genvägar i odling. Tyvärr är dessa efterlängtade genvägar inte särskilt framgångsrika.
Odling är ofta `learning by doing´ man får göra sina egna misstag och lära av det. Men lite grundläggande naturskunskap har man alltid nytta av, den är generell. Naturen är nämligen hyfsat logisk så om man lär sig logiken har man en nyttig grundkunskap. Här liksom i övrigt är det viktigt att vara källkritisk, det finns mycket myter som figurerar även inom odling. "Jag har hört att xxx är bra" - då ringer i alla fall mina varningsklockor högt.
Om något är bra bör man också kunna förklara varför det är bra på ett logiskt och begripligt sätt, om inte så hamnar det i högen för onödigt vetande.
..och så håller jag med Stintan i hennes kommentar.
Lycka till med dina odlingar och krångla inte till det för mycket!
/Fröken Gunilla