CITAT (Mjärden @ 06-05-2017, 17:56)

I torsdags var jag på Granngården och köpte en säck naturgödsel för 60 kr. Jag måste säga att jag är nöjd med gödseln. För det första luktade den kogödsel och sen var färgen svart till skillnad mot den torvbaserade gödseln som är brun. Det känns som att det är mer äkta vara än den "bluffgödsel" jag köpt tidigare.
Jag har nu satt lök, persilja, rödbetor och strött ner lite gödsel i såfåran, innan jag myllt igen den.
Lite synd att jag inte köpte 4 säckar för 149:- och delat med en lottgranne, men jag ville testa och se gödseln först, får nog komplettera med en säck till.
Hoppas du inte tar illa upp nu men säcken du köpt är avsedd för jordförbättring, alltså organiskt material som myllas ner i jorden, innehållande lite gödsel. Gödseleffekten brukar inte vara särskilt hög.
All plastförpackad jord är torvbaserad, att färgen är svart beror på att andelen mörk torv, dvs billigare och sämre torv, är hög. Mörk torv är hårt nedbruten, billig torv, ljus torv är dyrare och bryts från djupare lager i torvmossen.