Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Alarmerande rapport om Arktis
          Gunilla T
          Inlägg 29-04-2017, 16:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 149
          Medlem nr: 82 744

Klimatet på Arktis förändras snabbare än vad vetenskapen hittills har trott, nu riskerar Arktis att nå sin "tipping point" vilket innebär att polen skiftar till ett nytt tillstånd. Forskningen kallar det tröskeleffekter när ett ekosystem inte längre kan balansera hoten och övergår i något annat permanent tillstånd. Ungefär som när regnskogen förvandlas till grässtäpper vilket är oåterkalleligt.

Det varmare klimatet på Arktis sätter igång en händelsekedja, självförstärkande återkopplingar som när permafrosten börjar smälta och avger metan som är en mer potent växthusgas än koldioxid. Varmare vatten lagrar mindre kol och kan därmed inte mildra våra utsläpp av växthusgaser. Öppet vatten binder värme medan is reflekterar bort värmen.

http://supermiljobloggen.se/nyheter/2017/0...-nytt-tillstand

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Tapio
          Inlägg 07-05-2017, 18:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

Halaj!

Jag är skeptisk.
          Man skall inte underskatta den psykologiska ingrediensen i detta.
          Finns det ens någon religion som inte har ett inslag av jordens undergång nånstans i sin berättelse?
          Asatron hade ju sin fimbulvinter som följdes av ragnarök
          Bibeln har ju akopalypsen.
          Det är, för mig, uppenbart att folk (alla folk) har ett_behov_av något som säger att allt går åt helvete.

I Sverige, först asa, sedan bibeln.
          Under 1900-talet har kyrkan haft mindre och mindre inverkan på människors dagliga liv.
          Därför kom det kalla kriget efter 1945 som en skänk från ovan. Ett harmageddon! Hot om globalt atomkrig, och vi kommer alla att dö!

Men sen, kring 1989 dog ju den grejen. Vad nu? Det tog några år, men lite sakta började vår tids överstepräster (vetenskapsmännen) presentera iden om växthuseffekten.

Gôtt! Ett nytt, modernt påstående om att det går åt helvete! Härligt!
          Komplett med stapeldiagram, borrkärnor från Grönland, och gud vet allt!
          Och en överstepräst ifrågasätter man inte. Då är man ju dum i huvet.

Gillar ni poddar? Här är en från bildningspodden:
          https://soundcloud.com/user-676130804/11-alltings-slut
          ”från akopalypsen till klimathotet”

jag har inte lyssnat på den själv, för jag tankade precis ner den. Den gav mig inspiration att skriva detta ovan.

//T

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 08-05-2017, 15:21
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 149
          Medlem nr: 82 744

CITAT (Tapio @ 07-05-2017, 19:01) *
          Halaj!

Jag är skeptisk.
          Man skall inte underskatta den psykologiska ingrediensen i detta.
          Finns det ens någon religion som inte har ett inslag av jordens undergång nånstans i sin berättelse?
          Asatron hade ju sin fimbulvinter som följdes av ragnarök
          Bibeln har ju akopalypsen.
          Det är, för mig, uppenbart att folk (alla folk) har ett_behov_av något som säger att allt går åt helvete.

I Sverige, först asa, sedan bibeln.
          Under 1900-talet har kyrkan haft mindre och mindre inverkan på människors dagliga liv.
          Därför kom det kalla kriget efter 1945 som en skänk från ovan. Ett harmageddon! Hot om globalt atomkrig, och vi kommer alla att dö!

Men sen, kring 1989 dog ju den grejen. Vad nu? Det tog några år, men lite sakta började vår tids överstepräster (vetenskapsmännen) presentera iden om växthuseffekten.

Gôtt! Ett nytt, modernt påstående om att det går åt helvete! Härligt!
          Komplett med stapeldiagram, borrkärnor från Grönland, och gud vet allt!
          Och en överstepräst ifrågasätter man inte. Då är man ju dum i huvet.

Gillar ni poddar? Här är en från bildningspodden:
          https://soundcloud.com/user-676130804/11-alltings-slut
          ”från akopalypsen till klimathotet”

jag har inte lyssnat på den själv, för jag tankade precis ner den. Den gav mig inspiration att skriva detta ovan.

//T

Det framgår inte vad du är skeptisk till. Att planeten blir varmare kan knappast ifrågasättas så då antar jag att din skepticism handlar om människans roll i sammanhanget.

Om jag förstår dig rätt väljer du också att tro på människans behov av någon sorts ödessymfoni som en förklaring och väljer därmed bort vetenskapen. Du får gärna behålla din tro, för min del litar jag på den överväldigande vetenskapliga slutsatsen; bara människans utsläpp av växthusgaser kan förklara den rekordsnabba temperaturökning som skett på 1900 -talet.

Citera
          Tapio
          Inlägg 13-05-2017, 16:34
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

CITAT (Gunilla T @ 08-05-2017, 16:21) *
          Det framgår inte vad du är skeptisk till. Att planeten blir varmare kan knappast ifrågasättas så då antar jag att din skepticism handlar om människans roll i sammanhanget.

Om jag förstår dig rätt väljer du också att tro på människans behov av någon sorts ödessymfoni som en förklaring och väljer därmed bort vetenskapen. Du får gärna behålla din tro, för min del litar jag på den överväldigande vetenskapliga slutsatsen; bara människans utsläpp av växthusgaser kan förklara den rekordsnabba temperaturökning som skett på 1900 -talet.

Halaj!

Näe, du har missförstått mig. Jag är inte skeptisk till mätvärdena eller tolkningen av dem (eller, jo, lite). Jag är skeptisk till skräckscenariot ”översteprästerna” målar upp.

Till att börja med: oljan. Mängden olja vi pumpar upp ur jorden är ju helt grundläggande till hur mycket koldioxid som hamnar i atmosfären. Hur mycket olja finns det i jorden? Ingen vet. Vi har i 30 år hört att oljan kommer att ta slut om 30 år. Än har det inte hänt. Vissa säger att vi har passerat oil-peak. Andra säger inte. Sen kommer oljeskiffer in som en joker.

//T

Redigerat av Tapio: 13-05-2017, 16:39

Citera
          malarmaster
          Inlägg 14-05-2017, 07:24
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (Tapio @ 13-05-2017, 17:34) *
          Halaj!

Näe, du har missförstått mig. Jag är inte skeptisk till mätvärdena eller tolkningen av dem (eller, jo, lite). Jag är skeptisk till skräckscenariot ”översteprästerna” målar upp.

Till att börja med: oljan. Mängden olja vi pumpar upp ur jorden är ju helt grundläggande till hur mycket koldioxid som hamnar i atmosfären. Hur mycket olja finns det i jorden? Ingen vet. Vi har i 30 år hört att oljan kommer att ta slut om 30 år. Än har det inte hänt. Vissa säger att vi har passerat oil-peak. Andra säger inte. Sen kommer oljeskiffer in som en joker.

//T
          hur mycket olja som finns kvar är oväsentligt då det viktiga är att inte använda den till bränsle eller annat som orsakar utsläpp av CO2.
          världen har nu börjat en omställning och ny teknik kommer dagligen. såg att Tesla nu börjat sälja solceller som ser ut som takpannor (american style) .kostnaden för dessa skulle vara ungefär samma som för vanliga takpannor och man garanterar minst 30 års drift.
          andra solceller jag sett finns på marknaden har utseende som olika fasadmaterial och tom inbakade i fönsterglas. på detta sätt gör du huset till stor del självförsörjande på både el o värme.
          elbilar finns nu i många modeller på marknaden,de billigare kostar inte så mycket mer än en vanlig bil och de flesta fabrikat har hybridbilar (el/bränsle). Bränslecellerna börjar nu också komma ut på marknaden och det är främst infrastrukturen i form av mackar som hindrar försäljningen.
          oljeindustrin har redan peakat när det gäller efterfrågan,man ser att den står inför en stor strukturomvandling inom en tioårsperiod. och pumpas det upp mindre olja pga minskad efterfrågan minskar antalet mackar,priserna ökar och incitamentet för att skaffa ett annat alternativ att köra med ökar vilket leder till en spiral som dödar fossilbränslena.
          Ihop med kraftiga koldioxidskatter som kommer gör att fossilbränslebilar snabbt fasas ut.
          dieselbilar är ju redan ifrågasatta i europas städer då de skitar ner kopiöst och är en kraftig fara för hälsan och inta bara för miljön.
          Sveriges koldioxidutsläpp har ju vid senaste mätningen planat ut, fordonsflottan har trots ökad körning minskat sina utsläpp med 4% (tack vare ny teknik) men industrisektorn har pga ökad tillverkning gått upp motsvarande 4%. finns alltså mer att jobba med på industrisidan.
          indien räknar med att förbjuda fossilbränslen innan 2030 och likadant inom EU.Kina ( trots diktatur) har ledare som med krafttag påbörjat en sanering av kinas miljöproblem.
          problemet just nu tycks vara Trumpadministrationen som till stor del är klimatförnekare men även de tycks just nu backa då ingångna klimatavtal inte sagts upp som det hotades med.
          industrin i USA har dessutom redan börjat ställa om och oljeindustrin har problem.oljestaten texas har t.ex världens största andel vindkraft i världen och oljepumparna går på halvfart.
          Jag ser att med rätt teknik kan vi fasa ut oljan och världen tycks ha fattat detta,trots det kommer vi att stå inför enorma utmaningar de närmsta femtio åren med höjda havsnivåer,torka,skyfall och extremväder.
          I Sydsverige är just vattenbristen den största frågan just nu,vädersystemen tycks ändra mönster och de normala regn vi brukar få går nu en nordligare bana vilket ger norrland en ökad nederbörd.Det är ju betydligt svårare att transportera vatten till Sydsverige från norrland än att transportera el.
          Jag ställde en fråga i ett tidigare inlägg,vad gör vi åt vattenbristen som i sommar kommer att bli akut då flera storkommuner använder grundvatten som nu sinar? ulf

Citera

Inlägg i den här tråden
          Gunilla T   Alarmerande rapport om Arktis   29-04-2017, 16:37
          Huggorm   Spännande. Snart är det så varmt på arktis att lit...   29-04-2017, 19:41
          Mjärden   Spännande. Snart är det så varmt på arktis att lit...   29-04-2017, 22:08
          *Stintan*   Annars kan man ju lätt tro att en ny istid är på v...   29-04-2017, 21:11
          malarmaster   finns tydligen några som tar det från den skämtsam...   02-05-2017, 08:43
          Gossen Ruda   Bara ett par påpekande. Om isen i arktis smälter p...   02-05-2017, 09:33
          *Stintan*   Det är svårt med ironi.   02-05-2017, 09:56
          Aqvakul   Det är svårt med ironi. :giggle: :tummenupp:   02-05-2017, 10:16
          Gunilla T   Tack malarmaster för att du svarade, jag orkade in...   02-05-2017, 11:12
          Gossen Ruda   Du blandar lite mellan Arktis och Antarktis, det ä...   02-05-2017, 19:08
          Gunilla T   Du blandar lite mellan Arktis och Antarktis, det ä...   03-05-2017, 06:04
          malarmaster   de sista fem åren har jag intresserat mig för milj...   02-05-2017, 21:18
          Gossen Ruda   Jag menar att man ser förändringar i Arktis pga kl...   03-05-2017, 08:51
          Gunilla T   Jag menar att man ser förändringar i Arktis pga kl...   03-05-2017, 11:29
          sparvuggla   Senaste forskning tyder på att det går allt fortar...   03-05-2017, 15:58
          *Stintan*   Halaj! Jag är skeptisk. Man skall inte under...   08-05-2017, 02:54
          Gunilla T   Halaj! Näe, du har missförstått mig. Jag är i...   14-05-2017, 07:19
          Gunilla T   I Sydsverige är just vattenbristen den största frå...   14-05-2017, 07:51
          Bengalow   Vad är det för fel på skärselden och helvetet? Des...   07-05-2017, 19:08
          Mjärden   Ursäkta, om jag skojade till det, ämnet är för all...   07-05-2017, 22:11
          Tapio   Men skall vi jämföra två hot som den globala uppvä...   13-05-2017, 15:08
          Mjärden   När man skall genomföra olika åtgärder för att min...   08-05-2017, 17:52
          Gossen Ruda   Och som sagt vi har mer tid på oss än om Un eller ...   09-05-2017, 15:30
          malarmaster   just höjningen av fordonsskatt som är föreslagen ä...   09-05-2017, 11:30
          malarmaster   man blev snarare mindre pga att mat saknades i til...   13-05-2017, 15:31
          Tapio   Jag var på miljömöte idag och vi snackade vattenbr...   14-05-2017, 15:03
          malarmaster   Halaj! Översteprästerna säger att områden med...   14-05-2017, 21:35

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 12:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon