Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gödselstrategi
          Mjärden
          Inlägg 07-05-2017, 21:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 410
          Medlem nr: 79 127

Sedan många år har jag kastat kogödsel i potatisfåran, innan jag myllt ner den. Nu i år har jag tillämpat samma metod på grönsaker genom att ha en skyffel med gödsel och försiktigt peta ner gödsel i fåran alt knacka på skyffeln så att gödseln ramlar av och ner i fåra. Tanken med att inte gödsla rakt över landet är att jag inte vill gödsla ogräset.
          En liten sak jag funderat på; skall man lägga i gödseln först och så fröna sen eller så fröna först och strö i gödsel sen ?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          *Stintan*
          Inlägg 09-05-2017, 11:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Ännu bättre om du blandar ner gödsel i jorden ett par veckor innan du sår grönsakerna. Potatisen behöver ingen gödsel, det gynnar bara blasten och har ingen betydelse för storleken på potatisen. Är potatisarna för små så skördar du för tidigt.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Mjärden
          Inlägg 09-05-2017, 18:33
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 09-05-2017, 12:43) *
          Ännu bättre om du blandar ner gödsel i jorden ett par veckor innan du sår grönsakerna.
          Potatisen behöver ingen gödsel, det gynnar bara blasten och har ingen betydelse för storleken på potatisen. Är potatisarna för små så skördar du för tidigt.

Med min metod enl ovan blir det väl sak samma som att blanda ner gödsel ett par veckor tidigare, som man kanske missat av någon anledning tex för kallt väder.

Jag har aldrig haft problem med hög o frodig blast (und KE förra året) och skördar aldrig innan blasten vissnat ner. Jag får sällan stora potatisar, men det är inget problem, då vi tycker att små och medelstora potatisar har mer smak. Så potatisodlingen tycker jag har fungerat bra med undantag för 15-20 år sedan, då min odling blev smittad av nematoder (vit tvättpulverliknande beläggning på rötterna) Det blev stränga order till alla drabbade att inget fick läggas i komposterna och vi blev av med problemet.

Vad gäller gödsel i fåran resp nermylld kan jag jämföra på rödbetorna, som är satta med båda metoderna och i samma land.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-05-2017, 23:27
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Mjärden @ 09-05-2017, 19:33) *
          Med min metod enl ovan blir det väl sak samma som att blanda ner gödsel ett par veckor tidigare, som man kanske missat av någon anledning tex för kallt väder.

Jag har aldrig haft problem med hög o frodig blast (und KE förra året) och skördar aldrig innan blasten vissnat ner. Jag får sällan stora potatisar, men det är inget problem, då vi tycker att små och medelstora potatisar har mer smak. Så potatisodlingen tycker jag har fungerat bra med undantag för 15-20 år sedan, då min odling blev smittad av nematoder (vit tvättpulverliknande beläggning på rötterna) Det blev stränga order till alla drabbade att inget fick läggas i komposterna och vi blev av med problemet.

Vad gäller gödsel i fåran resp nermylld kan jag jämföra på rödbetorna, som är satta med båda metoderna och i samma land.

Nej det blir inte samma sak om du gödslar jorden ett par veckor före sådd som med din metod. Fröna behöver ingen gödsel för att gro. Det är sen när rötterna utvecklas som näringen behövs och då inte bara i en liten fåra.
          Gör som du vill men jag förstår inte varför du ställer frågor när du inte vill ha några råd utan tycker att du redan vet vad som är bäst. Själv brukar jag inte svara på frågor om jag inte har mångårig erfarenhet av just det som efterfrågas och jag vill nog påstå att detsamma gäller Gunilla T.

--------------------

Citera
          Mjärden
          Inlägg 11-05-2017, 20:43
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 10-05-2017, 00:27) *
          Nej det blir inte samma sak om du gödslar jorden ett par veckor före sådd som med din metod. Fröna behöver ingen gödsel för att gro. Det är sen när rötterna utvecklas som näringen behövs och då inte bara i en liten fåra.
          Gör som du vill men jag förstår inte varför du ställer frågor när du inte vill ha några råd utan tycker att du redan vet vad som är bäst. Själv brukar jag inte svara på frågor om jag inte har mångårig erfarenhet av just det som efterfrågas och jag vill nog påstå att detsamma gäller Gunilla T.

Det är ingen liten fåra, den är gjord med potatisbillen och är ca 2,5 dm djup. Efter att ha lagt i gödseln har jag blandat ihop den med jorden och myllt igen fåran. Sen har jag gjort den ca 1 cm djupa planteringsfåran och satt fröna i vanlig ordning och där har då inte funnit nästan någon gödsel utan den har funnits under. Något som skulle vara intressant att veta är om det finns tester gjorda, som visar hur långt ut från en morots stam näringen tas upp, några cm, en dm eller flera dm ? På påsen står det 40 cm mellan raderna, så rent logiskt borde ett maxvärde vara 20 cm.
          Sen förstår jag inte heller varför Du och Gunilla argumenterar så frenetiskt för att få in mig i "den breda mittfåran", är ni rädda att jag skall komma på något som inte finns i "reglementet" ?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 11-05-2017, 22:19
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Mjärden @ 11-05-2017, 21:43) *
          Det är ingen liten fåra, den är gjord med potatisbillen och är ca 2,5 dm djup. Efter att ha lagt i gödseln har jag blandat ihop den med jorden och myllt igen fåran. Sen har jag gjort den ca 1 cm djupa planteringsfåran och satt fröna i vanlig ordning och där har då inte funnit nästan någon gödsel utan den har funnits under. Något som skulle vara intressant att veta är om det finns tester gjorda, som visar hur långt ut från en morots stam näringen tas upp, några cm, en dm eller flera dm ? På påsen står det 40 cm mellan raderna, så rent logiskt borde ett maxvärde vara 20 cm.
          Sen förstår jag inte heller varför Du och Gunilla argumenterar så frenetiskt för att få in mig i "den breda mittfåran", är ni rädda att jag skall komma på något som inte finns i "reglementet" ?

Det var inte så du skrev om att gödsla i grönsaksfåran. Du frågade t.o.m. om du skulle gödsla före eller efter att du sått. Är det inte bra att du och andra får svar som baserar sig på fakta vilket man kan läsa sig till. Det finns t.o.m. universitetsutbildningar i ämnet.

--------------------

Citera
          Mjärden
          Inlägg 15-05-2017, 21:50
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 11-05-2017, 23:19) *
          Det var inte så du skrev om att gödsla i grönsaksfåran. Du frågade t.o.m. om du skulle gödsla före eller efter att du sått. Är det inte bra att du och andra får svar som baserar sig på fakta vilket man kan läsa sig till. Det finns t.o.m. universitetsutbildningar i ämnet.

Så här blev det; morötter och rödbetor knackade jag ner lite gödsel i minifåran 1 cm djup. Sen tog jag intryck av att Du sa att fröna klarade sig första tiden på egen näring och gjorde en stor fåra och slängde i gödsel, myllde igen och sen en liten såfåra utan extra gödsel. Det blev två sådana rader med palsternackfrö i ena och rätikka och rödbetssådd nr 2 i andra raden.
          Om man vill göra det enkelt för sig så höstgödslar man och vänder ner gödslen vid höstgrävningen och sedan blir det ytterligare en blandning i samband med grepluckringen på våren. Några på vårt område lade på rejält med hästgödsel i höstas, en odlare blandade med jordfräs nu i vår, så metoderna är många. En del hävdar dock att det mesta kvävet försvinner med höstgödsling och jag tillhör dem som föredrar vårgödsling.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Mjärden   Gödselstrategi   07-05-2017, 21:38
          Gunilla T   Sedan många år har jag kastat kogödsel i potatisfå...   08-05-2017, 09:39
          Gossen Ruda   Jag funderar på om det är så lämpligt med kogödsel...   08-05-2017, 10:38
          Mjärden   Det där med gödsel i potatisfåran vill jag minnas ...   08-05-2017, 22:38
          Gunilla T   Tack för lektionen, "fröken Gunilla", kä...   09-05-2017, 15:48
          Mjärden   Nu har jag lugnat ner mig och tänkt till. Om vi ut...   09-05-2017, 10:46
          Gossen Ruda   Mjärden, du gillar tydligen att experimentera. Jag...   10-05-2017, 11:26
          Mjärden   Mjärden, du gillar tydligen att experimentera. Jag...   11-05-2017, 20:14
          Mjärden   Mjärden, du gillar tydligen att experimentera. Jag...   15-05-2017, 22:01
          Mjärden   Liten kort lägesrapport ang rödbetor; De med gödse...   26-05-2017, 19:03
          Mjärden   Lägesrapport potatis Belana; de två rader med göds...   31-05-2017, 10:41
          Mjärden   Utvärdering av mitt gödselexperiment; Rödbetor: rå...   02-11-2017, 00:19

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 03:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon