CITAT (*Stintan* @ 09-05-2017, 12:43)

Ännu bättre om du blandar ner gödsel i jorden ett par veckor innan du sår grönsakerna.
Potatisen behöver ingen gödsel, det gynnar bara blasten och har ingen betydelse för storleken på potatisen. Är potatisarna för små så skördar du för tidigt.
Med min metod enl ovan blir det väl sak samma som att blanda ner gödsel ett par veckor tidigare, som man kanske missat av någon anledning tex för kallt väder.
Jag har aldrig haft problem med hög o frodig blast (und KE förra året) och skördar aldrig innan blasten vissnat ner. Jag får sällan stora potatisar, men det är inget problem, då vi tycker att små och medelstora potatisar har mer smak. Så potatisodlingen tycker jag har fungerat bra med undantag för 15-20 år sedan, då min odling blev smittad av nematoder (vit tvättpulverliknande beläggning på rötterna) Det blev stränga order till alla drabbade att inget fick läggas i komposterna och vi blev av med problemet.
Vad gäller gödsel i fåran resp nermylld kan jag jämföra på rödbetorna, som är satta med båda metoderna och i samma land.