Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Naturgödsel
          Mjärden
          Inlägg 18-04-2017, 22:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 410
          Medlem nr: 79 127

I år verkar det som man har övergett kogödseln och ersatt den med hönsgödsel i säckarna med naturgödsel.
          Undrar om det är ett byte till det bättre, då naturgödsel med iblandning av ko inte har haft nån vidare drivande effekt. Det enda som jag tycker det fungerat bra på är potatis, övrigt i grönsakslandet har det haft svag inverkan.
          Funderar på att satsa på den nya blandningen, fast är tveksam att använda den till potatis. (jag gödslar i fåran vid sättningen)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Mjärden
          Inlägg 17-05-2017, 11:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 410
          Medlem nr: 79 127

Jag pratade med en kund utanför Plantagen och han sa att torven därifrån eller från andra med iblandad ljus torv var av sämre kvalitet. Han sa att om man skulle köpa färdigblandad gödsel var Granngården "minst dåliga" resten bara skräp. Fast när det gäller färgen på torven vill jag minnas att i de torvupptag på mossen hemmavid, så var all torv brun, kan inte minnas någon svart torv. Han vid Plantagen rekommenderade älgbajs i stället..........
          Det fick in mig på en annan tankegång och det var när jag var ute och cyklade och passerade en gård, där man kört ut gödsel på åkrarna. På asfalten hade man spillt mycket gödsel på vägen till åkrarna. Jag undrar om jag hade gått in och frågat om jag fått den gödseln som låg på vägen, om jag tog med en skovel och skyfflade upp den i en plastsäck. Jag skulle tro att hade fått upp mer gödsel än vad som fanns i min säck från Granngården, fast så stark gödsel vill jag inte lägga i landet vid den här tiden, fick sparas till hösten i så fall.
          Kanske jag skulle ta en cykelrunda dit och fråga ? wink.gif

Redigerat av Mjärden: 17-05-2017, 11:40

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 17-05-2017, 16:49
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 147
          Medlem nr: 82 744

CITAT (Mjärden @ 17-05-2017, 12:31) *
          Jag pratade med en kund utanför Plantagen och han sa att torven därifrån eller från andra med iblandad ljus torv var av sämre kvalitet. Han sa att om man skulle köpa färdigblandad gödsel var Granngården "minst dåliga" resten bara skräp. Fast när det gäller färgen på torven vill jag minnas att i de torvupptag på mossen hemmavid, så var all torv brun, kan inte minnas någon svart torv. Han vid Plantagen rekommenderade älgbajs i stället..........

..och då skulle jag ha bett honom förklara sig.

Höghumifierad torv dvs hårt nedbruten torv är mörk och används ofta till stallströssel. Inget att ha i trädgården, den sjunker ihop fortare än en glass i solen. Billig men inte bra.

Låghumifierad torv är ljus och grov, dyrare men tveksamt om man använder dyrare torv till gödsling. Själv använder jag enbart den grova torven till mina surjordsplanteringar.

http://www.svensktorv.se/torv-odlingssammanhang.htm

Redigerat av Gunilla T: 17-05-2017, 17:18

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 16:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon