Njaa.. naiv skulle jag inte kalla Birger Schlaug men han går inte omkring och bär på en övertro på att tekniken kommer att lösa klimat- och miljöproblemen. Ny teknik är viktigt men så länge man låtsas att det är lösningen behöver man inte ta itu med verkliga klimatåtgärder;
- Spara energi - Förändra vår livsstil - Minska vår konsumtion - Sluta förbruka ändliga resurser
Inte så svårt att förstå men ingen politiker talar klartext eftersom det övergripande målet, både nationellt och globalt är ökad tillväxt i årsrapporten. Att ökad årlig tillväxt är en omöjlighet på en begränsad planet, en tillväxt som dessutom är exponentiell är något av kejsarens nya kläder. Rikedom skapas inte av att vi stryker varandras kläder, naturresurserna är vår rikedom och idag tuggar vi på kapitalet i stället för att leva på avkastningen.
Det finns så mycket som trumpetas ut för att vi skall invaggas i tron att politiken är handlingskraftig när det gäller klimatåtgärder. Sveriges utsläpp minskar har vi hört många gånger men det beror på att man endast räknar på utsläppen inom landets gränser. All vår konsumtion av importerade varor eller en Thailandsresa varje vinter inkluderas inte i skönmålningen.
Jag har ca 200 meter till postlådan. Om jag åker moped för att hämta min post varje dag skulle detta sätt att räkna innebära att jag orsakar mera utsläpp än en Thailandsresa.
Redigerat av Gunilla T: 02-06-2017, 07:13
|