CITAT (*Stintan* @ 02-06-2017, 08:40)

Känns skönt att jag varken åker bil, moped eller gör någon thailandsresa. Som fattigpensionär bidrar jag inte heller till någon årlig tillväxt så vad mer skulle en liten människa kunna göra?
Halaj!
Du behöver inte göra nånting. Du tillhör redan den grupp i vårt samhälle som tär minst på planeten. Och du behöver inte ha dåligt samvete för att du handlar fulmat på Lidl.
Det är min fasta övertygelse att en människas årsinkomst står i direkt korrelation till hur mycket personen tär på planeten. Säg mig inte hur miljövänligt du lever, säg mig bara hur mycket du tjänar, så vet jag precis.
Ändå kör jag hela kitet själv. Källsorterar papper, glas, metall, pantar burkar. Handlar alltid kravmärkt så långt det går. Inte för att känna mig redig eller duktig, utan för att jag anser att det är min förbannade plikt att göra så. Jag har både råd och möjlighet, och då måste jag också göra det. Vissa har varken råd eller möjlighet, och det kan man inte klandra dem för.
Mitt källsorterande är en piss i Missisippi, och den stora boven är min konsumtion.
Skulle jag ta konsekvensen av mitt eget resonemang, borde jag ju gå till min chef och be om mindre betalt. Men...näääeee...
//T