Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Den som säger att det är enkelt..
          Gunilla T
          Inlägg 31-05-2017, 18:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 149
          Medlem nr: 82 744

..har inte förstått hur komplicerat det är. Birger skriver;

http://schlaug.blogspot.se/2017/05/elbilar...tolpar-och.html

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          *Stintan*
          Inlägg 02-06-2017, 07:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Känns skönt att jag varken åker bil, moped eller gör någon thailandsresa. Som fattigpensionär bidrar jag inte heller till någon årlig tillväxt så vad mer skulle en liten människa kunna göra?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Tapio
          Inlägg 03-06-2017, 12:35
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

CITAT (*Stintan* @ 02-06-2017, 08:40) *
          Känns skönt att jag varken åker bil, moped eller gör någon thailandsresa. Som fattigpensionär bidrar jag inte heller till någon årlig tillväxt så vad mer skulle en liten människa kunna göra?

Halaj!

Du behöver inte göra nånting. Du tillhör redan den grupp i vårt samhälle som tär minst på planeten. Och du behöver inte ha dåligt samvete för att du handlar fulmat på Lidl.

Det är min fasta övertygelse att en människas årsinkomst står i direkt korrelation till hur mycket personen tär på planeten. Säg mig inte hur miljövänligt du lever, säg mig bara hur mycket du tjänar, så vet jag precis.

Ändå kör jag hela kitet själv. Källsorterar papper, glas, metall, pantar burkar. Handlar alltid kravmärkt så långt det går. Inte för att känna mig redig eller duktig, utan för att jag anser att det är min förbannade plikt att göra så. Jag har både råd och möjlighet, och då måste jag också göra det. Vissa har varken råd eller möjlighet, och det kan man inte klandra dem för.
          Mitt källsorterande är en piss i Missisippi, och den stora boven är min konsumtion.
          Skulle jag ta konsekvensen av mitt eget resonemang, borde jag ju gå till min chef och be om mindre betalt. Men...näääeee...

//T

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-06-2017, 14:30
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Tapio @ 03-06-2017, 13:35) *
          Halaj!

Du behöver inte göra nånting. Du tillhör redan den grupp i vårt samhälle som tär minst på planeten. Och du behöver inte ha dåligt samvete för att du handlar fulmat på Lidl.

Det är min fasta övertygelse att en människas årsinkomst står i direkt korrelation till hur mycket personen tär på planeten. Säg mig inte hur miljövänligt du lever, säg mig bara hur mycket du tjänar, så vet jag precis.

Ändå kör jag hela kitet själv. Källsorterar papper, glas, metall, pantar burkar. Handlar alltid kravmärkt så långt det går. Inte för att känna mig redig eller duktig, utan för att jag anser att det är min förbannade plikt att göra så. Jag har både råd och möjlighet, och då måste jag också göra det. Vissa har varken råd eller möjlighet, och det kan man inte klandra dem för.
          Mitt källsorterande är en piss i Missisippi, och den stora boven är min konsumtion.
          Skulle jag ta konsekvensen av mitt eget resonemang, borde jag ju gå till min chef och be om mindre betalt. Men...näääeee...

//T

Fulmat på Lidl? Har aldrig handlat på Lidl så undrar mest vad dom har för ful mat. Köper vad jag vet aldrig fulmat.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Tapio
          Inlägg 03-06-2017, 19:12
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

CITAT (*Stintan* @ 03-06-2017, 15:30) *
          Fulmat på Lidl? Har aldrig handlat på Lidl så undrar mest vad dom har för ful mat. Köper vad jag vet aldrig fulmat.

Halaj!

Det finns ju finmat och fulmat.
          Finmat är typiskt det man köper i charken eller fiskbilen. Jag vet inte om det finns fiskbilar i övriga landet, men här i Gbg finns de lite här och där. Fisk direkt från hamnen. Sen har vi saluhallen och feskekôrka.

Fulmat är dess motsats. Det är sånt man hittar på Lidl. Skinkpålägget är pressad av putsen från slakteriet. Likadant tonfisken. Fläskfile från Danmark för typ, 59 kr/kg. Man behöver ju inte vara en hjärnkirurg för att fatta att den filen kommer inte från glada grisar precis.
          Man får vad man betalar för. Det är billigt på Lidl. Det enda kravmärkta på Lidl är mjölken.

Men till trådens ämne: Jag tänker på ”slutnotan” och vägen dit.
          Laddstolpar, visst. Men strömmen måste ju produceras nånstans också. Vi har kol-och kärnkraftverk att välja mellan. Globalt, alltså.
          Att sätta upp lite propellrar upp i vinden är väl bra, och likaså solceller på tak.
          Men de kommer inte på långa vägar kunna mätta samhällets hunger på ström, om vi övergår till elbilar.

//T

Citera
          malarmaster
          Inlägg 03-06-2017, 19:56
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (Tapio @ 03-06-2017, 20:12) *
          Halaj!

Det finns ju finmat och fulmat.
          Finmat är typiskt det man köper i charken eller fiskbilen. Jag vet inte om det finns fiskbilar i övriga landet, men här i Gbg finns de lite här och där. Fisk direkt från hamnen. Sen har vi saluhallen och feskekôrka.

Fulmat är dess motsats. Det är sånt man hittar på Lidl. Skinkpålägget är pressad av putsen från slakteriet. Likadant tonfisken. Fläskfile från Danmark för typ, 59 kr/kg. Man behöver ju inte vara en hjärnkirurg för att fatta att den filen kommer inte från glada grisar precis.
          Man får vad man betalar för. Det är billigt på Lidl. Det enda kravmärkta på Lidl är mjölken.

Men till trådens ämne: Jag tänker på ”slutnotan” och vägen dit.
          Laddstolpar, visst. Men strömmen måste ju produceras nånstans också. Vi har kol-och kärnkraftverk att välja mellan. Globalt, alltså.
          Att sätta upp lite propellrar upp i vinden är väl bra, och likaså solceller på tak.
          Men de kommer inte på långa vägar kunna mätta samhällets hunger på ström, om vi övergår till elbilar.

//T

för en gångs skull är jag ense med bengalow. Jag handlar också det mesta på Lidl.
          Anledning: den höga kvaliten och priset.
          Lidl har flera prisnivåer på sina produkter, billigt,billigt som är precis samma mat som t.ex ICA,Willys m.fl importerar från EU och till den kvalite som man kan vänta i den prisnivån. sedan finns det ett snäpp dyrare och det är oftast tyska varor till bra kvalite som mäter sig med svenska produkter. många gånger är det faktiskt svensktillverkad men med Lidl.s varumärke t.ex sillinläggningar som görs av ABBA,man säljer dessutom ABBAs sortiment paralellt men priset skiljer. Kalles kaviar köper man en tia billigare på Lidl under namnet Admiral. det finns gott om svenskt kött,kyckling,ost,mjölk. Mycket EKOmat . grönsaksdisken är t.ex fullproppad med EKOprodukter,även svenska.frukt o grönsaker är dessutom mkt billigare på Lidl än ICA och till betydligt högre kvalite.
          Jag som rest mycket i europa,även i Tyskland värdesätter att Lidl tar hit europeiska smaker ,tyska högkvalitativa charkuterier som smakar något till skillnad från det menlösa svenska.
          korv med riktigt kött. I Sverige finns det visserligen även charkuterier som gör kvalite men då kostar det skjortan.kolla vad som finns i en svensk korv typ Scan. Slakteriavfall till största delen. Icke så i en tysk.
          Jag handlar sällan på ICA då prisnivån är ca 20-25% dyrare än Lidl och Netto.
          I Ica butiken i byn går jag bara in och köper något när jag tvingas till det dvs då det blir för dyrt att köra till Växjö bara för någon enstaka grej.Han har dessutom bytt största delen av sortimentet till ICA:s egna,billig produktion till dyrt inköpspris.
          köpt några varor av fabrikatet,räksalladen slängde jag efter en tugga,dröp av rapsolja. i min mun smakar rapsolja härsket när det överstiger en viss %.Såg att han idag hade italiensk salami,något jag köper på Lidl. Samma fabrikat men nästan dubbla priset.
          synd att vi inte får in fler kedjor utifrån,det behövs för att pressa priser hos ICA.
          Vilka har flest ferraris i Sverige? Svar . icahandlarrna. Hur blir man miljonär snabbast? köp en ICA butik och följ deras priser.
          tror inte europeerna håller med dig om fulmat. Varje land har sin matkultur men köper man premiummat till lågpris som på Lidl får du kvalite. Matpriserna i Europa är dessutom lägre än i Sverige som nästan toppar ligan.Beror på usel inre konkurrens.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Gunilla T   Den som säger att det är enkelt..   31-05-2017, 18:31
          malarmaster   ..har inte förstått hur komplicerat det är. Birger...   31-05-2017, 18:54
          Gunilla T   Njaa.. naiv skulle jag inte kalla Birger Schlaug m...   02-06-2017, 07:11
          Gunilla T   Halaj! Du behöver inte göra nånting. Du tillh...   03-06-2017, 12:53
          Bengalow   Här i södra Skåne har vi närmare till en tysk prod...   03-06-2017, 18:38
          Bengalow   Här i södra Skåne har vi närmare till en tysk prod...   03-06-2017, 21:47
          *Stintan*   Stintan! Hohooo...en till som gått på den sven...   04-06-2017, 03:43
          *Stintan*   malarmaster du påstår alltså att närproducerat sve...   03-06-2017, 21:30
          malarmaster   malarmaster du påstår alltså att närproducerat sve...   04-06-2017, 05:19
          *Stintan*   som bengalow skrev tidigare så är begreppet närpro...   04-06-2017, 09:39
          Mjärden   Jag handlar en del på Lidl, nästa aldrig mat, men ...   03-06-2017, 23:15
          Gunilla T   Att handla billigt är viktigt för konsumenter men ...   04-06-2017, 07:15
          Elisabeth-Västkustkolonisten   Att handla billigt är viktigt för konsumenter men ...   04-06-2017, 07:51
          Gunilla T   Kan du inte tänka< dig att många< behöver de...   04-06-2017, 08:37
          Bengalow   Ett exempel; om jag investerar i solceller på mitt...   04-06-2017, 10:31
          Gunilla T   Jag tror inte att det är "så enkelt" som...   04-06-2017, 13:48
          malarmaster   Att handla billigt är viktigt för konsumenter men ...   04-06-2017, 08:16
          Gunilla T   nej,det resonemanget håller inte. Folk handlar ju ...   04-06-2017, 09:12
          Elisabeth-Västkustkolonisten   Vi ha<ndlar också på Lidl. Hos oss är det metad...   04-06-2017, 08:38
          Bengalow   Hur tusan skulle det se ut om alla sparade pengar ...   04-06-2017, 15:43
          Huggorm   Med ditt "halmgubberesonemang" så borde ...   04-06-2017, 17:04
          Bengalow   Nej, du skall bara tillfredsställa dina behov. Om ...   04-06-2017, 17:45

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 20:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon