CITAT (Tapio @ 03-06-2017, 20:12)

Halaj!
Det finns ju finmat och fulmat.
Finmat är typiskt det man köper i charken eller fiskbilen. Jag vet inte om det finns fiskbilar i övriga landet, men här i Gbg finns de lite här och där. Fisk direkt från hamnen. Sen har vi saluhallen och feskekôrka.
Fulmat är dess motsats. Det är sånt man hittar på Lidl. Skinkpålägget är pressad av putsen från slakteriet. Likadant tonfisken. Fläskfile från Danmark för typ, 59 kr/kg. Man behöver ju inte vara en hjärnkirurg för att fatta att den filen kommer inte från glada grisar precis.
Man får vad man betalar för. Det är billigt på Lidl. Det enda kravmärkta på Lidl är mjölken.
Men till trådens ämne: Jag tänker på ”slutnotan” och vägen dit.
Laddstolpar, visst. Men strömmen måste ju produceras nånstans också. Vi har kol-och kärnkraftverk att välja mellan. Globalt, alltså.
Att sätta upp lite propellrar upp i vinden är väl bra, och likaså solceller på tak.
Men de kommer inte på långa vägar kunna mätta samhällets hunger på ström, om vi övergår till elbilar.
//T
för en gångs skull är jag ense med bengalow. Jag handlar också det mesta på Lidl.
Anledning: den höga kvaliten och priset.
Lidl har flera prisnivåer på sina produkter, billigt,billigt som är precis samma mat som t.ex ICA,Willys m.fl importerar från EU och till den kvalite som man kan vänta i den prisnivån. sedan finns det ett snäpp dyrare och det är oftast tyska varor till bra kvalite som mäter sig med svenska produkter. många gånger är det faktiskt svensktillverkad men med Lidl.s varumärke t.ex sillinläggningar som görs av ABBA,man säljer dessutom ABBAs sortiment paralellt men priset skiljer. Kalles kaviar köper man en tia billigare på Lidl under namnet Admiral. det finns gott om svenskt kött,kyckling,ost,mjölk. Mycket EKOmat . grönsaksdisken är t.ex fullproppad med EKOprodukter,även svenska.frukt o grönsaker är dessutom mkt billigare på Lidl än ICA och till betydligt högre kvalite.
Jag som rest mycket i europa,även i Tyskland värdesätter att Lidl tar hit europeiska smaker ,tyska högkvalitativa charkuterier som smakar något till skillnad från det menlösa svenska.
korv med riktigt kött. I Sverige finns det visserligen även charkuterier som gör kvalite men då kostar det skjortan.kolla vad som finns i en svensk korv typ Scan. Slakteriavfall till största delen. Icke så i en tysk.
Jag handlar sällan på ICA då prisnivån är ca 20-25% dyrare än Lidl och Netto.
I Ica butiken i byn går jag bara in och köper något när jag tvingas till det dvs då det blir för dyrt att köra till Växjö bara för någon enstaka grej.Han har dessutom bytt största delen av sortimentet till ICA:s egna,billig produktion till dyrt inköpspris.
köpt några varor av fabrikatet,räksalladen slängde jag efter en tugga,dröp av rapsolja. i min mun smakar rapsolja härsket när det överstiger en viss %.Såg att han idag hade italiensk salami,något jag köper på Lidl. Samma fabrikat men nästan dubbla priset.
synd att vi inte får in fler kedjor utifrån,det behövs för att pressa priser hos ICA.
Vilka har flest ferraris i Sverige? Svar . icahandlarrna. Hur blir man miljonär snabbast? köp en ICA butik och följ deras priser.
tror inte europeerna håller med dig om fulmat. Varje land har sin matkultur men köper man premiummat till lågpris som på Lidl får du kvalite. Matpriserna i Europa är dessutom lägre än i Sverige som nästan toppar ligan.Beror på usel inre konkurrens.