CITAT (Gunilla T @ 04-06-2017, 09:37)

Ett exempel; om jag investerar i solceller på mitt hus, en energieffektivisering som gör att jag dessutom kan sälja av den el som produceras kommer jag att ha minskat kostnaderna för min årliga elanvändning när investeringen är betald. Om jag då åker till Thailand två gånger i stället för en gång/år för överskottet har vi fått en rekyleffekt - ingen vinst för klimat och miljö.
Jag tror inte att det är "så enkelt" som du säger. För att tjäna ihop till ett solcellsbatteri behövs en investering på 30-100000 kronor. Den som gör det är en förnuftig sparare, med minst ett sparmål. Varför skulle denne "förnuftige sparare "ödsla bort" det han/hon har fått ihop. Dessutom kommer inte vinsten på ett år, utan 6-10 år efter installation. Tar man lån på detta i stället, så har du en amortering att betala. Allt folk passar inte in i Lyxfällan...Skall man snacka om rekyleffekten, så gå och köp en bil, t.ex. Innan du kört en enda kilometer, så har du fått en pryl, som vid tillverkning redan gjort av med tonvis av koloxid och annat skit. Men bil har du förstås...