CITAT (Bengalow @ 04-06-2017, 11:31)

Jag tror inte att det är "så enkelt" som du säger. För att tjäna ihop till ett solcellsbatteri behövs en investering på 30-100000 kronor. Den som gör det är en förnuftig sparare, med minst ett sparmål. Varför skulle denne "förnuftige sparare "ödsla bort" det han/hon har fått ihop. Dessutom kommer inte vinsten på ett år, utan 6-10 år efter installation. Tar man lån på detta i stället, så har du en amortering att betala. Allt folk passar inte in i Lyxfällan...Skall man snacka om rekyleffekten, så gå och köp en bil, t.ex. Innan du kört en enda kilometer, så har du fått en pryl, som vid tillverkning redan gjort av med tonvis av koloxid och annat skit. Men bil har du förstås...
Nu bygger du en halmgubbe Bengalow.
Det är inte en åsikt jag har utan försöker förklara ett fenomen som bevisligen existerar. Energibesparande åtgärder gagnar miljön men de gör också våra räkningar billigare vilket i sin tur ökar konsumtionen - som rubriken säger - det är inte enkelt.
Att köpa en ny bil har inget att göra med rekyleffekten och ja, jag har bil. Jag behöver en bil för att jag bor i skogen där det saknas allmänna kommunikationer. Om jag beställer ett bokpaket på nätet måste jag numera åka nästan tre mil för att hämta böckerna - trots att två postbolag numera kör post här. När vi flyttade hit kom lantbrevbäraren till dörren med böckerna om det inte fanns plats i lådan.
Förövrigt är Jevons paradox inget nytt påhitt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jevons_paradox