Hur tusan skulle det se ut om alla sparade pengar gick in på ett konto då? Såklart att folk får mer pengar att spendera, om man har lägre fasta utgifter! En del har sparmål, där ibland en extra semesterresa ingår. Andra byter bil, köper en lägenhet m.m. Med ditt "halmgubberesonemang" så borde alla bo i skogen och spara sina pengar. Det är bara så, att på det viset fungerar inte människor. Man vill leva sitt liv i så hög grad som möjligt, och där ingår lyxkonsumtion. Jag tror i alla fall, att människor, utom dessa i Lyxfällan, har ett ganska skapligt ekonomiskt tänk för sin egen del. Att indier bränner ved eller koskit i sina kyffen, och orsakar stora koloxidflöden kan jag inte göra ett dugg åt, och tänker inte göra det heller. Jag spar på mitt sätt, och känner mig nöjd med insats. Sedan kan vilken statistiker som helst tillbakavisa mitt sätt att leva, vilket jag också struntar i. Är icke medlem i MP, och förkastar deras överdrivna iver till "insatser" som inte bär frukt. Att du försöker förklara problem för mig, har jag begripit, men du får nog lägga lite mer krut i resonemanget för att övertyga. Rekyleffekten - vad skall vi göra åt den? Vi kan inte göra något, då det strider mot människans natur! Det är bara ett statistiskt påhitt - inget annat. Jo, det skapar argument för dem, som inte har något att säga om HUR vi skall gå till väga...
|