Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Täcka mot åkerfräken?, Har någon lyckats ta död på åkerfräken utan gift?
          Sinnesro
          Inlägg 17-05-2017, 21:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 85 619

Jag har ett område i trädgården som invaderats av åkerfräken, och jag håller på att flytta bort perennerna därifrån och tänker täcka fem år för att få bort det. Men vad ska jag täcka med? Jag har läst att vanlig markväv inte fungerar, och att man måste ha en av de högsta klasserna geotextil, typ vägverket, för att det ska ta... Har någon lyckats med något som finns i vanliga butiker som riktar sig till konsument? Svart bastufolie, kan det funka? Tjockt med kartong och sen presenning? Dammfolie? Vad tror ni har största sannolikhet att lyckas? Jag vill göra det här en gång för alla!!!
          Mycket tacksam om någon har tips!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sinnesro
          Inlägg 28-06-2017, 09:08
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 85 619

Gossen ruda frågade varifrån invasionen av åkerfräken kom, och sedan dess har jag funderat och undersökt. Den dåliga nyheten är att den kommer underifrån! Genom geotextil! Den förra ägaren hade täckt ganska stor del av trädgården, och det måste vara typ 15 år sedan eftersom vi bott här åtta år och hennes anläggningar redan var övervuxna med ogräs när vi köpte. Jag trodde att hon täckt mot kirskål, och den fanns i mängder frösådd ovanpå markduken (inte den vävda typen utan sådan tjock grå som man lägger mellan lager av dränering etc) så jag såg ingen poäng med markduken. Den var redan då sönder där stenar och trädrötter tryckt på underifrån. Sedan har jag tagit bort delar när jag grävt och rensat, så det har inte varit en stor sammanhängande täckt yta. Igår tog jag bort några kvadratmeter där kanten av duken stack upp (fult!!) och insåg då att under duken lever åkerfräkenrötter i allsköns välmåga🙁 Som sagt är ytan inte komplett nu, men måste ha varit det mer än fem år innan vi köpte. Är det då någon idé att jag försöker få bort den, eller måste jag leva med den?

Båda de ytor där jag vet att den finns ska vara gräsmatta om jag inte täcker dem. Kommer åkerfräken att sprida sig över ett större område om den är i gräsmatta som klipps med robot? Jag kan leva med att den finns där den är nu, men den får ju inte ta trädgårdslandet och mina nya rabatter!

Är täckning med plast fem år tillräckligt för att få död på rötterna, eller kan den överleva det också? Om jag inte är säker på att det verkligen funkar känns det rätt trist med stora delar av trädgården inplastade.... tror ni att den håller sig där den är nu med intensiv klippning så är det både snyggare och billigare.

Tacksam om någon har erfarenhet att dela med sig av! Gärna om någon vet något om de täckmaterial jag beskrev i mitt förra inlägg!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 07:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon