CITAT (*Stintan* @ 01-08-2017, 12:39)

Varför skriver du "drabbats av" Gunilla T? Tror jag vet svaret men jag blir så ledsen när vackra blommor, må vara att de anses invasiva, mer eller mindre ses som ett elände. Det är inte så himla svårt att hålla efter ett litet bestånd så att det inte tar över. Balsaminen är så fin, likadant med lupiner.
Du vet nog svaret, därför att invasiva växter som spridits i vår natur skadar miljön. Jag tycker också den är vacker men det är inte utseendet som gör den problematisk, det är växtsättet.
Du har rätt, det är inte svårt att hålla efter den i en trädgård. Den sprider sig enbart med frön även om varje planta producerar ca 4.000 frön som sprider sig långt när frökapseln spricker. Har man stått i en skog av jättebalsamin när de släpper sina frön är det som fyrverkeri smällar på avstånd.
Problemet är att folk inte tar ansvar utan låter växterna föröka sig i naturen eller att man slänger avfallet på allmänningar eller annan nära natur. Du skulle se stränderna längs Eskilstuna ån dit folk från kolonilotterna slänt avfallet. Kilometer efter kilometer helt täckt av växten, åstränder är viktiga för både flora och fauna men annan växtlighet är utkonkurrerad av jättebalsaminen.
I vilket fall som helst är jättebalsaminen fr.o.m. idag enligt EU förordningens tillägg med 12 nya listade arter;
"förbjudet att byta, sälja, odla upp, föda upp, transportera, använda samt hålla levande exemplar av dessa arter"
I Finland har man hunnit mycket längre när det gäller bekämpning av främmande arter i naturen. Medvetenheten är större liksom kunskapen om vad det innebär. Här en länk där sista bilden visar hur man slår med lie i skogen av jättebalsamin.
http://www.miljo.fi/download/noname/%7B5C9...BA733%7D/105917