CITAT (Mjärden @ 04-08-2017, 22:19)

Men är det inte risk att de gror och börja växa på sopstationen i stället. Det ser inte ut som de hunnit bilda fröställning än, som om jag tar bort alla i morgon och lägger på en plats under granarna i den närliggande skogen och håller koll på om de gror nästa år och drar upp plantorna i så fall, samma sak i min lott. Det är ju fröställningen som sprätter ut sina frön, som gör att de sprider sig enormt, så då måste tidig borttagning ge resultat.
Läste du inte vad jag skrev om EU´s beslut som gäller från den 2 augusti i år?
"Förbud från augusti 2017
Ytterligare 12 arter listas som invasiva främmande arter av unionsbetydelse i augusti 2017. Detta innebär att det blir förbjudet att byta, sälja, odla, föda upp, transportera, använda samt hålla levande exemplar även av dessa arter då förteckningen trätt i kraft i augusti. Kommersiella aktörer får sälja eller överföra levande exemplar till icke kommersiella aktörer under ett år dvs. till i augusti 2018. För privatpersoner gäller förbudet från augusti 2017."
Jättebalsaminen är en av dessa 12 arter, jättelokan en annan. Även om risken för upptäckt är obefintlig om du slänger avfallet i skogen så är det väl rimligt att vi respekterar myndigheternas försenade beslut för att hejda invasiva växters utbredning i vår känsliga natur.
I Finland har man ett helt annat förhållningssätt till trädgårdsrymlingar som just jättebalsamin, vresros, parkslide, lupin m.fl. Men finländare är inte bortskämda med att samhället skall ta hand om och betala för allt möjligt som klassas som icke- önskvärt. Det kallas för talko arbete, dvs man organiserar sig och går man ur huse och gör obetalda dagsverken som t.ex. att rensa ut dessa ogräs från naturen.
Här i Sverige drabbar saneringen av dessa växter kommunernas pengakista, det är vi som skattebetalare som förr eller senare får betala för okunskapen och olydnaden när andra struntar i bestämmelserna.
Sätt plantorna i en sopsäck för säker avlivning.