När jag var väldigt ung, så gjorde vi en skolutflykt till Munktorp, där prästen visade oss runt i kyrkan. Han berättade om ett helgon, eller var det kanske bara en starkt troende man, som varje söndag bevistade högmässan. Väl där så hängde han sina handskar på en solstråle, som kom in igenom ett fönster. En dag ramlade handskarna ner, och han blev förtvivlad. På vägen hem såg han att han hade råkat bryta av ett veteax, och föll strax ner och bad om förlåtelse för sin handling. Nästa söndag hängde han sina handskar på solstrålen igen... Nu undrar jag, bär man handskar i augusti? Trons myter är inget annat än förskönande sagor, som försöker förblinda folk. Titta bara på kristendomens myter om Jesus. Det finns inte ett enda belägg för de "under" han utförde. Lika tomt på sanning är islam - bara tradition och folktro. Men det är skönt att vi sluppit tomtar och troll...utom när det gäller att skrämma barn och naiva vuxna. Skärselden...PYTT! Det heter eldbegängelse nu för tiden. Det skall jag ha, när det blir dags.
|