För de som läst Jonas Gardells bok om Gud eller sett Norman Freemans program på TV några tisdagar inser att Gudsbegreppet är konstruerat av människor, Innan det blev en Gud så fanns det många gudar och vid en viss tidpunkt lyckades man få till en enda Gud (även om de gamla gudarna poppar upp ibland i GT) Islam kom ju in på arenen senare än kristendomen-judendomen, men likaväl gör de anspråk på att de har den "rätta" guden.
Jag jobbade ihop med en healer och han hävdade att vissa personer fått förmågan att ta emot energi uppifrån och kunde sen föra över den till andra människor och ge bot. Om det stämmer så var Jesus den förste kände healern.
Men om människor genom en personlig tro blir goda och kärleksfulla människor finns det inget att invända emot det, snarare tvärtom, det är de människor som utnyttjar religionen för egna syften som bör kritiseras i första hand liksom de som genom religionen åsidosätter kvinnors lika värde och jämlikhet. Sen finns det vissa fördelar med en religiös tro och det är att man kan lämna över en del av sina problem till Guden och därmed lättare klara av sin vardag.
På ett annat forum har det tagits upp nära-döden-upplevelsen vs kristen resp icke kristen , men jag måste få lite mer information först innan jag tar ställning. Jag har under många år väntat på att få veta om en nära-döden-upplevelse skiljer sig åt mellan en mördare- troende - ateist och hurdant det ser ut i tunneln för resp kategori.
|