Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Krona på Näverhägg, Hur forma? Var kapa?
          Unni
          Inlägg 13-08-2017, 11:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 235
          Medlem nr: 71

Hej, tacksam för lite input på en fundering jag har.

En Prunus maackii jag köpte billigt trivs och frodas och har fått växa som den behagar. Nu funderar jag på att ingripa och bestämma var kronan ska börja och sluta. Som jag ser det har trädet tre ställen där den förgrenar sig så att kronan skulle kunna börja. Det är dessa jag har markerat i bilden. Jag kommer ta bort alla grenar under förgreningsstället jag väljer så att den blir upstammad.

Om jag väljer en av de två nedersta förgreningsalternativen ska jag då kapa toppskottet strax ovanför?

Jag undrar vad ni skulle ha valt? Den översta känns för hög, den nedersta käns bonsai-aktig. Det lutar åt den i mitten. Det är väldigt tomt mellan de två översta alternativa förgreningsställen - få grenar, altså - kommer det buska till sig om jag inte gör något alls? Jag vet inte riktig hur stort ett sånt här träd blir. När jag googlar står det 10-12 meter. Jag tror inte jag vill ha det riktigt så stort. Spelar slutlig höjd någon roll för vilken förgreningspunkt jag bör välja?

/Unni
          Bifogad fil  Prunus_maccia.jpg ( 168.46k ) Antal nedladdningar: 9

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 10:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon