Som jag skrev tidigare kan vi bortse från personer, som utnyttjar religionen för egna syften eller förvanskar den och försöka närma oss religionens innersta kärna.
Läste en insändare om religionsutövning, som jag själv författat för några år sedan. Den löd ung så här; Tänk dig att du åker till IKEA och köper möbler av olika slag. Väl hemma packar du bara upp foldern för montering och sätter in i en pärm. Så håller du på tills du fått ihop en hel pärm, men möblerna ligger kvar oupppackade i sina kartonger. Foldrarna pluggar in tills du kan dem utantill. Du vet precis hur du sätter ihop Billy, Klippan eller Pax, men någon ihopsättning är inte aktuell. Man kan säga att din pärm är IKEA,s bibel. Vad jag vill visa med den här liknelsen är att så utövar många sin religion. De kan sin bibel och vet precis hur man skall följa den, men själva religionsutövandet har blivit en självändamål som inte sätter spår i det egna handlandet.
ps. under skolundervisningen i religionskunskap fick vi läsa om avlatsbrev i samband med Martin Luther och de 95 teserna.
|