CITAT (Mjärden @ 17-08-2017, 00:50)

G R: för att du skall tro måste det du tror på bevisas, men de allra flesta tror utan bevis.
Tror du på Ödet, men har du några bevis på vad Ödet är. Allt det som händer kan vara Ödet vare sig vi försöker ändra på utgången eller inte. Ändrar vi på utgången är det likaväl Ödet mao tror du väl inte på Ödet.
Tror du på något med eller utan bevis ?
Jag tror att det någon mening med att det eller det händer eller inte händer tex om jag får en aning att ta en annan väg, så går jag ej emot det utan följer min inre magkänsla.
Det är kanske i det läget som många ger sin tro "tacken" för vad som hände eller inte hände.
Men att vara för ödesbestämd riskerar att förlama ens handlande, nä nu tror jag att jag lägger ner det här för i kväll, annars kanske det går över i svamlande, om det inte redan har gjort det.......
Sängen nästa, tack för i kväll.

Vad andra tror bryr jag mig inte om, jag tror på det jag vill och då krävs det någon form av bevis. Allt är inte bevisat helt som exempelvis Universums och jordens skapelse eller utvecklingen av livet på jorden. Jag tror dock på det som vetenskapen kommit fram till även om det finns luckor i den vetskapen. Det mesta hänger dock ihop.
Tron på ödet, dvs att något är förutbestämt är kvalificerat flum. Inget är eller kan vara förutbestämt. Alla spådomar, siare, horoskop och liknande är humbug. Jag instämmer med Yoda: I rörelse framtiden alltid är.