CITAT (Mjärden @ 21-08-2017, 20:17)

Vissa personer har väldigt svårt att erkänna att det mänskliga intellektet inte kan förklara vissa fenomen i naturen och det säkraste sättet att komma ifrån det är att kalla det skrock. Andra har skapat myter och hittat på mer eller mindre trovärdiga förklaringar i stället för att acceptera att det inte går att fatta utifrån vad vi vet idag.
Nu blir du motsägelsefull. Om jag håller mig till vattnet så är det inte konstigt att det uppstått skrock och folktro kring vårt viktigaste livsmedel så länge man saknade kunskap om vattnets kretslopp.
Idag finns den kunskapen, vi vet hur grundvatten bildas och hur det sipprar ner genom jordlagren, vi vet vad en akvifug är och hur kapillärkrafterna fungerar, det ser jag varje dag i min trädgårdsdamm. Vi vet att vi använder samma vatten som våra förfäder gjorde, vi vet hur liten andel av total vattenmängd som är dricksvatten och hur det renas. Vi vet också att det inte existerar "vattenådror" som är behäftade med några mystiska strålningar som några utvalda kan känna av med slagruta.
Kort sagt, alla fakta finns och det blir inte mindre fascinerande för att det är korrekt och beskrivet av vetenskapen.