CITAT (eskil43 @ 21-08-2017, 21:38)

Är det Thuja.se som är i farten igen? Bra, brukat trädgårdsjord/åkerjord/tillverkat mineraljord är alltid den bästa odlingsjorden till 95% procent av våra trädgårdsväxter, förmodligen precis den jorden som man har på platsen som man tänker plantera. Organiskt jord går inte använda till mark plantering, den 'försvinner', dvs att mikroorganismerna bryter ned den, och växterna använder resultaten i sin tillväxt, och i fall lagret av organiskt material är för tjockt, så blir det syrebrist för rötterna. Vad ska man ha duken till?
Det är fullständigt förkastligt och täcka växterna med detta över vintern, plantera växterna i rätt tid, dvs senast 15-20/9, så klarar dom sej alldeles utmärkt. Bredden på en bra planteringsyta bör vara minst 60-80 cm, men helst mer. Djupet av den bearbetade utan skall vara c 30-35 cm och alven där därunder bör brytas till 50 -60 cm djup. Barkmull kan användas, men då som marktäckning efter planteringen.
Thuja.se? Nej det är 2 helt oberoende trädgårdsmästare samt en person som arbetar inom trädgård och plantering.
Som jag nu har skrivit här ovan så finns det ej jord så att det räcker att återfylla med utav den uppgrävda jorden, så problemet kvarstår. För jag tror inte närmsta bonde blir så glad om jag gräver upp hens åker för att sno jord.
Jag har sökt på svar angående thuja, jord, plantering, skötsel osv här på sidan, i "Frågor och svar", och där överensstämmer ju svaren med dom jag fått på annat håll. Menar du att personerna som svarat på frågorna har noll kunskap och pratar i nattmössan?