CITAT (Huggorm @ 28-08-2017, 18:50)

När trä förmultnar förbrukar det en del kväve, så det är vad som tas och inte syre. Men enligt nya rön är det ganska lite som försvinner, och bara alldeles intill materialet som bryts ned. Fördelarna är alltså större än nackdelarna.
Då satsar jag på täckbark på ytan, och ovanpå fiberduken 👍
Gällande barkmullen, jag hade ju tänkt blanda i 1påse per meter, och då göra det i botten med den befintliga jorden. Och sedan blanda den befintliga jorden med anläggningsjorden ovanpå och plantera thujorna i det. Jag tänker även plantera i upphöjd vall/kulle, eller vad man nu kallar det. Så att det finns lite sjunkmån osv.
Är det helt tokigt tänkt?
Efter att ha läst punkt nr 2 i länken här ovan - "Använd inte oförmultnat organiskt material vid höstplantering
Blanda inte ner oförmultnat organiskt material som till exempel löv, växtdelar och kogödsel för djupt i gropen, och framförallt inte under rötterna på växterna. En växt behöver syre för att leva, precis som du och jag, och det är rötterna som förser den med syre. Organiskt material förbrukar syre när det förmultnar, och om det ligger under rötterna på växten stjäl det syre och plantan kan drabbas av syrebrist. Om syret tar slut börjar det organiska materialet att ruttna och det bildas metangas. Det kan vara direkt dödligt för plantan. Detta gäller inte specifikt för höstplantering, utan plantering generellt" - känner jag mig lite osäker. Det verkar ju som att barkmull aldrig skulle vara bra 🤔 Och ändå är det de "alla" föreslår som jordförbättrare/för att luckra lerjord.
Förlåt för tusen frågor, vill bara att det ska bli rätt med den här planteringen.
Imorgon kommer jordleveransen och på måndag plantorna 👍