Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ogräsbekämpning
          Gunilla T
          Inlägg 16-09-2017, 07:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 151
          Medlem nr: 82 744

Bifogad fil  DSC006560001.JPG ( 349.22k ) Antal nedladdningar: 13

Bifogad fil  DSC006570001.JPG ( 317.47k ) Antal nedladdningar: 18

En numera kanske lite bortglömd metod att slippa rensa ogräs är att helt enkelt gräva bort det. Alla rötter måste bort, annars är det ogjort arbete. Nu när marken är fuktig går det bra att gräva även om det är jobbigt i denna steniga mark. Många kärror med uppgrävd jord och sten som skall fraktas bort men i gengäld sätter jag inte mycket arbete på ogräsrensning, lite fröogräs som gror på våren men som är lätt att ta bort.

Bifogad fil  DSC006860001.JPG ( 309.24k ) Antal nedladdningar: 28

Bifogad fil  DSC006830001.JPG ( 326.88k ) Antal nedladdningar: 15

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Mjärden
          Inlägg 16-09-2017, 09:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 410
          Medlem nr: 79 127

Det hedrar dig att du använder "naturmetoden" framför kemisk ogräsbekämpning samt att du lämnar mossan kvar på stenarna, vilket är dekorativt. Sen är det alltid svårt att avgöra vad som är ogräs i början av säsongen och det finns risk att det som blir fina blommor och växter framåt sommaren åker med, fast nu på hösten är det väl lättare att ta bort det som inte hör hemma där.
          Jag är som sagt inte för att använda medel för borttagning av olämpliga växter med ett undantag; mossa. Det är ett gissel på alla gräsytor här uppe i Norden - hur gör ni för att bekämpa mossan ?

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 16-09-2017, 17:45
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 151
          Medlem nr: 82 744

CITAT (Mjärden @ 16-09-2017, 10:32) *
          Det hedrar dig att du använder "naturmetoden" framför kemisk ogräsbekämpning samt att du lämnar mossan kvar på stenarna, vilket är dekorativt. Sen är det alltid svårt att avgöra vad som är ogräs i början av säsongen och det finns risk att det som blir fina blommor och växter framåt sommaren åker med, fast nu på hösten är det väl lättare att ta bort det som inte hör hemma där.
          Jag är som sagt inte för att använda medel för borttagning av olämpliga växter med ett undantag; mossa. Det är ett gissel på alla gräsytor här uppe i Norden - hur gör ni för att bekämpa mossan ?

Hela trädgården är anlagd på skogsmark så där finns inga växter jag vill ha kvar. Jag är ingen vän av växter som frösår sig ymnigt eller sprider sig via rotsystem så den typen av växter odlar jag inte över huvud taget.

Och mossan bekämpar jag inte alls, jag har en mossträdgård och odlar mossa. Mossan växer när förutsättningarna är de rätta och vill man hindra mossans utbredning måste man förändra förutsättningarna. Jag har planterat mycket mossa, det blir jättefint i min skogsträdgård.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-12-2025, 16:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon