Tack allihop! Trots att jag nu gräver ned mig i detaljer om rötternas celldelning mm så kommer svaren på de frågor man oftast ställer sig i det praktiska livet vara de som styr boken. Frågor som ni ställt här, som rör rötternas utbredning och växtsätt under olika betingelser, enkla sätt att förbättra jorden för träden och att stoppa rötternas framfart där man inte vill ha dem osv. Jag kommer dock beskriva trädets rotfunktioner så att man också ska kunna tänka själv, och därför blir det beskrivningar av rotandning, samarbete med svampar, rötternas anatomi etc.
Just detta med vilka rötter som passar ihop är en intressant fråga. Man vet långt ifrån allt. Men man kan se vilka arter som ofta rotympar sig med varandra, och därför får rot- och stubbskott att skjuta livlig fart. I Malmö visade en man mig en stubbe som hade övervallats. Dert kapade trädets rotsystem hade ympat sig med ett träd som kunde ge energin till att läka stubben...
Anders - om du vill veta ALLT om mycorrhiza så blir detta inte din favoritbok... Men jag komemr att beskriva de olika arterna och hur de fungerar. Det är ett stort ämne, Shigo har skrivit en del som du kanske vet.
Terese: Om att skotta upp jord på stammarna - inte något träds favorit. Man använder det i förökningssyfte ibland för att vissa arter skickar nya rötter ut ur stammen (grundstammar till äpple t ex) men för alla träd som ska stå på sin plats är uppskottning kring både stam och rotkrona ett stort problem. För björk blir stamuppskottning snabbare ett problem än andra, de ruttnar snabbare.
Jag tror jag missade det där med din björk? Varför ska du lägga fibermatta över rötterna?
--------------------
|