CITAT (Mjärden @ 19-01-2018, 00:31)

Det skadar inte att peka på tokigheter i trädgårdsbranchen, de som säljer borde vara tacksamma över att de värsta tokigheterna uppdagas, så att de kan rätta till dem.
En bra regel som odlare är att använda sunt förnuft och lite på sitt omdöme samt ta råd från andra odlare i närheten eller här på forumet. Sen får man vara beredd på att ändra på en del metoder allteftersom man skaffar sig kunskap genom praktisk odling.
Men samtidigt måste man vara ödmjuk och inse att man är beroende av det väder som råder under aktuell odlingssäsong och det som fungerade förra året kanske inte alls går lika bra detta år.
Glömska är ett stort dilemma för en odlare och därför är det bra att anteckna det som gått bra resp dåligt. Jag brukar spara utsädespåsarna och skriva planteringsdatum och hur skörden blivit. När det sen blir dags att köpa nya påsar nästa år är dessa anteckningar ett gott stöd.
Sen ritar jag en karta över odlingslotten och noterar de olika grödornas plats under gångna odlingssäsong för att få till en hyfsad växtföljd i landet.
Om man köper buskar av olika slag har vissa blomsterbutiker garantitid upp till ett år, men det står på kvittot tex gick min garantitid för vinrankorna ut i höstas.
Ja, det där med garantier på växter är en gåta för mig, att man kan garantera något som en annan ska sköta om förstår jag inte. Man kan bara garantera att växten är frisk, sund och av den sorten som står på etiketten, ingenting annat. Att växten dör efter ett halvår har inget med garanti och göra, eller.