CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-06-2010, 08:15)

Gräset både revar sig och frösår sig (ifall man låter gräset växa fritt och bilda blommor).
Viktigt är också att du inte klipper gräsmattan kort, många av de fina grässlagen klarar inte hård nedklippning så då gynnas ogräset och mossan. Om det är en gräsmatta som knappt någon går på kan man klippa så kort som 4cm ska gräsmattan tåla slitage av att man går på gräsmattan och kanske konkurrera med sånt som mossa ska man aldrig klippa den kortare än 6cm. +Är det torka undvik att klippa ifall det går.
+I de skuggiga områdena är det inte säkert att du någonsin får gräset att växa oavsett vad du gör så då får man nog acceptera mossan där, det är ju iallafall grönt.
Alltså TACK för denna info!
Har sått en gräsmatta där det tidigare legat plattor och gräset dör konstant trots gödsling, kalkning, trädgårdsmästare och vertikalskärning. Mossan stormtrivs och jag har nu lagt ut c:a 10.000 och det ser ändå så klent ut. Mina thujor där också på sina ställen medan de växer bra på andra. Men gräset har jag klippt väldigt kort och grannens likaså, då jag brukar klippa till henne. Hennes har nu också börjat dö trots att det tidigare var tjockt och fint så den enda förklaring jag finner är att jag snaggat det alldeles för kort vilket dödat rötterna.
Efter trädgårdsmästaren sådde om gräset och vertikalskar var det väldigt tjockt och fint i två månader, sen tvärdog det igen. Och jag SKA ha gräs därute, jag ger mig inte!
Har nu sått nytt gräs 7 gånger inklusive när trädgårdsmästaren var här, helt utan resultat, även lagt skuggräs då jag enbart har två soltimmar per dag men fortfarande ingenting. Ska denna säsong låta det växa sig till 5 cm och se om det blir bättre.
Det verkar brännas bort på det soligaste stället också trots bevattning, kan man göra något åt det, tro?
Tacksam för svar, ni verkar veta en del härinne!
gräsmattan nu:

Thujorna: