Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> svampsjukdom i japansk valnöt träd?
          Juan
          Inlägg 20-06-2018, 03:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 84 758

Hej

Vår japansk valnöt träd blev troligen angripen av någon svampsjukdom. Längs stammen finns svarta fläckor och hål. Känner ni igen (från bilden) vad kan ha orsakat dem? Finns det något som man kan göra eller måste vi bara vänta att svampen dödar trädet? Trädet har redan torkat ut två grenar. Det finns inte andra stora valnötsträd nära så jag undrar varifrån kan trädet ha fått smittan?Bifogad fil  IMG_6249.JPG ( 288.31k ) Antal nedladdningar: 18

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Juan
          Inlägg 21-06-2018, 04:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 84 758

Tack för svaret.

Trädet ligger i Finland, men sannolikt finns det mindre antal valnöt träd i Finland än i Sverige.

Symptomen är likadan som oftast i svampsjukdomar. Varje år torkar bort en stor gren, men annars ser trädet välmående ut. Om frågan var om köld så kunde man se symptomen i andra delen av trädet också och jag tror att knopparna skulle då inte öppna i angripen gren och sen torka bort. Som yngre fick trädet köldskador första året och då öppnade den skadad knoppen inte alls.

Jag minns inte hur djupt jag planterade trädet många år sedan, men trädet ser annars ganska välmående ut, det blommar och har vuxit ganska kraftig varje år, så tror jag att det är inte fråga om fel planteringssätt.

Trädet är helt svart och lite fuktig under skadade områden.

Redigerat av Juan: 21-06-2018, 11:05

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 12:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon