Hej!
Jag har läst vad som skrivits om Grohus. Redan innan jag gjorde min beställning. Trots en del ganska dåliga omdömen, bland annat på deras Facebooksidas recensioner, så tänkte jag ända att det var den produkt jag ville ha. Tyckte att produktspecifikationerna såg bättre ut än på andra ställen jag tittat på. Det var ett stort misstag. Förutom långa förseningar, så har det fattats många delar, som har tagit lång tid att få, och återigen varit fel flera gånger. Det växthus som jag beställt tillverkas i Ryssland eller Lettland eller något där i närheten och skeppas sedan till Sverige, efter beställning. Därav långa tider. Hos Grohus finns inga reservdelar, så när det är fel i leveransen, eller delar som gått sönder i leveransen så måste det göras ny beställning från Ryssland och det tar flera veckor (typ 3-4) varje gång. Om man ska beställa från detta ställe är det nog smart att göra beställningen i januari, senast i februari för att hinna med alla leveranser och felleveranser och ändå ha växthuset klart till maj, juni. Men, det som gör att jag avråder från att handla från Grohus är att det inte finns någon som helst fungerande kundkontakt. I telefon blir man illa bemött. I mail blir man lika så. Jag ser med bestörtning att de personer som vågat göra recensioner med sämre omdöme på deras Facebooksida, blir hårt åtgångna. Poängen med att ha ett recensionssystem är ju att kunna visa hur en ärligt kund uppfattar produkt och företag. Om du då blir taskigt bemött när du recenserar så gissar jag att flertalet inte ens vågar sig på att lämna en recension. Som sagt, växthusen i sig är kanske bra, men jag skulle aldrig rekommendera någon att handla därifrån pga det som jag skrivit här ovan. De verkar inte förstå att de är ansvarig för att kunder får sina beställda köp, på något så när utsatt tid, och att fel och brister kan rättas till i rimlig tid. Och att det inte är så god marknadsföring att lägga över hela ansvaret på kunden själv. Med bättre styrning kanske de skulle funka bättre. Själv beställde jag mitt växthus i mars. Försenad leverans. Tre omgångar med fel eller trasiga delar. Utan varken förståelse eller hjälp från Grohus. Ännu är växthuset inte klart. Väntar fortfarande på delar. Ett bekymmer är också att de själva inte har koll på alla delar i sina växthus. Vilket gör att när det fattas eller du behöver hjälp med monteringsfrågor så kan de inte hjälpa dig utan skyller på att det är så många modeller att hålla reda på, att de är utarbetade, att de måste ha ledigt och vila upp sig. Det medföljde en bruksanvisning på ett språk som jag inte alls kan. Ingen jag känner heller. Efter mycket tjat fick jag en på engelska, och sedan även en på svenska. Problemet med det är att det är olika mått, delar och beskrivning i de olika. Alltså tre olika beskrivningar för samma produkt, och ingen på Grohus vet vad som är rätt eller fel. Ingen vet riktigt vad som stämmer. För att få ihop ett växthus från Grohus måste du ha egen verkstad med svets, borr, en uppsjö av skruvar, muttrar och metall som du kan skapa egna reservdelar ifrån. Och en väldigt god kunskap och metallkonstruktion och hållfasthet.
|