Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> lökskörd, När skördar man lök
          gunirene
          Inlägg 22-07-2018, 10:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 111
          Medlem nr: 9 606

Har vitlök, röd och gul lök i pallkragar. Ser torrt ut men är osäker på om jag kan skörda. Kan någon tipsa mig ?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          masa
          Inlägg 29-07-2018, 11:17
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 568
          Medlem nr: 74 366

CITAT (gunirene @ 22-07-2018, 11:49) *
          Har vitlök, röd och gul lök i pallkragar. Ser torrt ut men är osäker på om jag kan skörda. Kan någon tipsa mig ?

Vitlöken bör ha 3-4 gröna blad kvar när man skördar, varje blad är samtidigt ett ytterskal på vitlöken. Normalt betyder alla blad vissna = alla ytterskal borta, men sommaren vi har i år innebär att skal kan bevaras även om bladen är vissna, under förutsättning att jorden inte är dyngsur pga flitig bevattning.

Cepa-lök dvs röd- och gul lök, kan man låta stå i jorden tills all blast har vissnat, om man konsumerar löken relativt snabbt. Vill man ha allra bästa lagringsduglighet, skall det finnas gröna blad kvar när man skördar.

Om lökblasten har vissnat, men löken är väldigt liten, kan man använda den som sättlök nästa år. Men då bör man värmebehandla den för att den inte skall gå i blom. 24 timmar i 40 grader fungerar bra. Lämnar man löken kvar i jorden, är det nästan 100% säkert att den går i blom året efter.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2025, 09:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon