CITAT (Huggorm @ 01-08-2018, 23:05)

Skotten kommer aldrig helt att sluta komma, det är hur asp lever. Fröplantor är relativt sällsynta och när en slutligen tar sig och lyckas bli stor överlever den i hundratals, ibland tusentals år genom att skicka upp rotskott som blir till nya stammar. Nu har en av deras huvudstammar sågats ner och den är i behov av löv för fotosyntes, den är hungrig och desperat. Men många skott kommer förmodligen också ute i skogen, närmare där moderträdet stod, och när de får växa till sig och börjar producera kolhydrater kommer trädet slappna av lite och lugna sig med rotskotten. Det kommer fortsätta komma rotskott, men inte lika många.
Tack för bra info! Det låter som aspen är envis. Men jag läste i något gammalt inlägg att om man klipper gräsmattan regelbundet och rycker bort aspskotten så fort de kommer upp så blir det färre skott så småningom för att rötterna inte får fotosyntes (eller något sånt)... Stämmer inte det? Ska jag klippa av de rötter som jag kommer åt under gräset? Tänker att jag kanske dödar just den roten om jag klipper av den? Eller gör jag det bara ännu värre då? Tror du att det kommit extra mkt skott nu pga extremvärmen eller har det inte med det att göra? Kommer det lika mkt skott på hösten och våren oxå?
Redigerat av joss81: 01-08-2018, 22:40