CITAT (Gossen Ruda @ 01-11-2018, 16:56)

Idén är bra, att Sverige ensidigt skall ställa om sig och tro att andra länder skall följa efter är en naiv tanke, som Miljöpartiet har hyllat. Att verka för en bättre världsordning bör ske inom FN,s ram, men att det skulle leda till en enda världsstat tror jag är en utopisk tanke. Vi kan räkna upp land på land, som inte ens med vapenhot släpper allra minsta makt ifrån sig, vi ser statschefer som utplånar stora delar av sitt folk för att behålla makten. Och inte hjälper det att försöka utplåna alla religion heller (det gick inte i Sovjetunionen), då det är en viktig ventil för många människor att klara av livet.
På något sätt borde FN kunna gripa in om ett enskilt land som Brasilien börjar avverka regnskogen, då det är en åtgärd som berör hela jorden eller USA handelskrig med Kina, som hotar att försämra luften katastrofalt. Vidare att inrätta ett beskogningsprogram för att motverka den globala uppvärmningen samt att se till att kvinnor får utbildning i de fattiga länderna är åtgärder som gör skillnad. Sen tycker jag att Sverige skall sluta med att uppmana folket att göra en massa uppoffringar som noll och ringa betydelse utan mer är till för att döva samvetet.
Vad gäller kopplingen till Bibeln är det inte helt klart vad som avses med "jorden". Jag tror att jorden för dem var begränsat till området runt Israel och knappast hela jordklotet (man trodde väl att jorden var platt) Tidigare var Hitler Antikrist, men han misslyckades med att erövra världen, Islam har nått en bit på väg, men sålänge Kina står emot lär det inte lyckas. Nej, jag tror inte risken för ett totalitärt jordklot är mycket liten, det finns för många länder och folk, som inte låter sig underkuvas.